Senja kommune har ei tid hatt gående prosess som er ment å lede fram til et vedtak om etablering av offentlig parkering, toaletter og søppelhåndtering i forbindelse med Bøvær som et utfartssted. I denne sammenhengen har det vært gjennomført en del møter med grunneiere, hørings-/innspillsrunder, osv. Fristene for innspill er utløpt, og det verserer et forslag fra administrasjon og fagutvalg om etablering av parkering og øvrige fasiliteter mellom Knarrvika og Bøvær (rett før Bøvær).

Kråkeslottets hovedeier Georg Blichfeldt har fått kommunestyrerepresentant Jan Harald Jansen med på en kampanje hvor det i ulike brev til kommunen (jfr. kommunens postliste), kommunestyremøtet 15.12.22 og Folkebladet senest 22.12.22 framføres følgende påstander/forslag:

Ronny Moan Foto: Stian Andre Lund
Dag Aage Stenersen Foto: Morten Dokka

1. Det hevdes å være umulig å drive hotellvirksomhet når Kråkeslottets gjester får drøye 600 meter å gå fra parkering til Kråkeslottet, og at den næringsvirksomheta som drives er «betydelig»

2. Det hevdes at det er særdeles farlig å bevege seg de nevnte drøye 600 meter langs veien, og blant annet at veien er mørklagt

3. Det hevdes at Kråkeslottet vil miste ei parkering de i dag har om kommunens forslag gjennomføres

4. Det foreslås ganske åpent at kommunen skal ekspropriere annen manns eiendom for at Kråkeslottet skal få den parkeringa de ønsker

Om vi tar for oss disse fire punktene kan det bemerkes følgende:

Ad nr 1: At det ikke er forenlig med hotelldrift om gjestene må gå drøye 600 meter

– Fra Tromsø meldes det om rekordbelegg på hotellene for tida. Dette til tross for at verken Grand Hotel, The Edge, Thon-hotellene, Tromsø Kulturhus, med flere mangler egne parkeringsplasser til sine gjester. Der er det helt vanlig at gjestene parkerer flere hundre meter unna. Også i andre byer er det helt vanlig at gjester må gå til/fra hotellene og kulturinstitusjonene.

– Kråkeslottet er ikke spesielt godt tilrettelagt for bevegelseshemmede, med sin grove steinmolo som atkomst, trapper og nivåforskjeller. Det må forventes at Kråkeslottets gjester har et minimum av fysikk for i det hele tatt være i stand til å besøke stedet.

– I stedet for å skulle tilby gjestene parkering «på trappa» så kan kanskje Kråkeslottet snu det å bevege seg en kort avstand mellom parkering og sjølve Kråkeslottet til en del av opplevelsen?

– Det påstås at Kråkeslottet driver ei betydelig næringsvirksomhet:

– Det påstås fra Jansen at Kråkeslottet har 28 sengeplasser. Når tid har et hotell med så få sengeplasser kunnet omtales som vesentlig?

– I henhold til wwwp.proff.no (som baserer seg på offentlig tilgjengelige regnskaper) har Kråkeslottet Senja AS hatt ei årlig omsetning mellom 400.000 og 900.000 de siste fem årene. I samme periode er det kostnadsført til sammen 243.000 i personalkostnader. Det gir et gjennomsnitt på under 50.000 pr år i samla personalkostnader – og følgelig enda mindre i lønnskostnader. Det er vanskelig å se hvor den betydelige næringsvirksomheta foregår. Er det et hobbyprosjekt basert på dugnad? Hvor finner vi de vesentlige inntektene?

Ad nr. 2: At veien er særdeles farlig å bevege seg langs

– For det første påstås det at veien mellom Knarrvika og Kråkeslottet er mørklagt. Dette stemmer ikke, all den tid det ble etablert veilys på strekninga for flere tiår sida — og lysene fungerer som de skal den dag i dag.

– Dernest har både kommune og veimyndighet, i henhold til kommunens merknader i saken, vurdert at trafikken langs veien ikke er for stor til den planlagte trafikken av mjuke trafikanter.

– Kommunens forslag om parkering i Knarrvika må også forventes å bety at flere parkerer i Knarrvika – og at færre biler kjører utover til sjølve Bøvær. Det har forøvrig vært foreslått fra grunneiere at veien videre ut til Bøvær burde forbeholdes «kjøring til eiendommene og for bevegelseshemmede», men det har ikke kommunen tatt med i sitt forslag. Dette kunne evt vært en enkel måte å imøtekomme Jansens bekymring på.

– Om veien til Bøvær er så farlig som det hevdes så er det skuffende at representant Jansen ikke har kjempa for å utbedre dette tidligere. Men det viser seg stadig at vi fastboende har mindre verdi enn turistene som politikerne ønsker til øya, så også her.

Ad nr. 3: At Kråkeslottet mister en parkeringsplass for gjestene sine

– Det har aldri vært regulert for noe parkering nede ved moloen på Bøvær.

– Kråkeslottet har aldri inngått noen avtale om omfattende parkering nede ved moloen, men i mange år heller tatt seg til rette med dette uten avtale med en i overkant tolerant grunneier. Kråkeslottets gjester har ved mange anledninger parkert slik at grunneieren sjøl har hatt problemer med å komme seg til/fra eget hus.

– Det kan dermed stilles spørsmål ved hva Blichfeldt og Jansen mener: Hvordan kan Kråkeslottet miste noe de aldri har hatt?

– Tvert imot må det vel antas at om kommunen etablerer en offentlig parkeringsplass rett før Bøvær så vil dette faktisk øke muligheta for Kråkeslottets gjester til å parkere lovlig sammenlikna med anarkiet som rår i dag? At det ansees å være en ulempe forstår vi ikke.

Vi håper kommunens politikere kan begrense sine planer og vedtak til det som har offentlig interesse

Ad nr. 4: At kommunen skal ekspropriere annen manns eiendom

– At Blichfeldt tar til orde for ekspropriasjon er en kjent — men like fullt utidig — framgangsmåte. Han har også tidligere forsøkt å få det offentlige til å gripe inn for at han skulle få tilgang til andre sin eiendom på Bøvær. Heldigvis har det offentlige ikke imøtekommet han på dette.

– Blichfeldt kom til Bøvær mange årtier etter at naboen erverva sin eiendom. Blichfeldt har hele tida vært kjent med at han har hatt begrensa areal på egen eiendom — men like fullt valgt å etablere virksomheta si der.

– Skal naboen straffes for Blichfeldt stormannsgalskap?

– Skal naboen fratas eiendom til evig tid?

– Kråkeslottet kan ikke sies å ha vesentlig samfunnsmessig betydning:

– Næringsvirksomheta genererer godt under én million i årlig omsetning, og det er ikke rom for å lønne mer enn en liten brøkdel av et normalt årsverk. Dette er ikke av vesentlig samfunnsmessig betydning.

– Kulturvirksomheta har i grove trekk ei festivalhelg hver sommer, og en utstillingsperiode på en måned på sommeren. Dette er ikke en helårsaktivitet. Dette kan ikke sies å være av vesentlig samfunnsmessig betydning.

Det er forsåvidt legitimt å ønske egen parkering, men Blichfeldt bruker kommunens arbeid med å tilrettelegge for offentlig parkering på Bøvær til et spill for å fremme egne private interesser: Blichfeldt fratas ingenting i kommunens planer. Blichfeldt prøver likevel å framstille dette som om kommunen truer hans/Kråkeslottets eksistens. Han driver et smålig spill for å få kommunen til å ta kostnaden og «støyten» med å gi han en privat fordel.

Ønsker han seg privat parkering så får han sjøl ta arbeidet med å utarbeide reguleringsplan og framforhandle avtale med naboen — slik alle andre ville måttet gjøre. Dette er ikke et offentlig anliggende med særlig samfunnsmessig betydning som Senja kommune skal måtte bruke tid og økonomiske midler på. Videre er de høringsfristene kommunen sjøl satte for prosessen løpt ut, så Blichfeldt har hatt sin sjanse til å si det han mener tidligere. Om han skal få drive omkamp om forslaget så bør det i så fall åpnes for at også andre interessenter involveres, noe anna blir uryddig.

Vi håper kommunens politikere kan begrense sine planer og vedtak til det som har offentlig interesse — og la Blichfeldt sjøl håndtere det han ønsker seg privat.