KAOS Fergekøene påfører Senja et dårlig rykte som reisemål.

De sørgelige historiene om folk og biler som ikke har kommet med på fergene og stått timesvis i kø, har etterhvert blitt svært mange. Så mange at det går ut over fergetilbudenes troverdighet - og på sikt eksistens.

Nå sist, i Folkebladet i går, var det en annen fergeforkjemper, Per-Inge Søreng, som selv fikk oppleve å stå fire timer i kø før han fikk kjøre om bord i Gryllefjord. Søreng rapporterer om fullt kaos på fergeleiet, en tilstand som har vært mer regelen enn unntaket denne sommeren, både på Andfjord- og Malangen-ferga.

Reiselivssjef Line Miriam Sandberg sier det er pinlig å henvise turister til å haike, og varsler at aktører på Senja nå vil fylke seg for å sette inn politisk press og finne løsninger. Verken daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, eller fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, har trafikktallene tilgjengelig (!), og varsler en oppsummering etter fergesesongen.

Troms fylkestrafikk og den politiske ledelse i fylkeskommunen er nødt til å innta en mer framoverlent holdning i fergesaken. Køene er alt for store, og at turister og andre reisende rett og slett ikke kommer seg til og fra sine reisemål er ikke akseptabelt. Løsningen ligger i dagen:

Både Malangen-ferga og Andfjordferga har for liten kapasitet. Det må settes inn større ferger. Og større ferger vil gi et betydelig bedre fergetilbud, bedre anseelse, mer forutsigbarhet - og dermed flere reisende og forbedret økonomi.

Vi kan ikke leve med at Senja påføres et dårlig rykte som reisemål. Turismen til Norges nest største øy har eksplodert, som Folkebladet flere ganger har dokumentert denne sommeren. Senja er på alles lepper og er blitt en seriøs konkurrent til Lofoten. Men det er fort gjort å rive ned en attraksjon. Det kan fergekaoset bidra til.

Og fortsatt er det mange som lurer på hva som skjer med planene om helårsforbindelse over Malangen. Fylkespolitikerne må snarest komme på banen med svar.

Minilederen: Kraft

200.000 rosa høyballer skal støtte brystkreftforskningen i Norge.

Rene kraftfôret for en viktig sak!