Av Gunn Knörr, Kay Erling Ludvigsen og Michael Andersen

Senja SV

Høringssvar – helse- og omsorgsplan Senja kommune 2024-2040:

Den nye helse- og omsorgsplanen har definert fire satsingsområder;

  • Forebygging og tidlig innsats

  • Ledelse, rekruttering og kompetanse

  • Innovasjon, velferdsteknologi og hjelpemidler

  • Framtidsrettet dimensjonering og utvikling av et helhetlig tjenestetilbud

  • Senja SV er enige i at det er riktig å definere planen med disse hovedområdene. Vi mener også at planen har positive trekk, spesielt når det kommer til «ledelse, rekruttering og kompetanse».

  • Vi er fornøyde med at man trekker frem viktigheten av en større andel heltidsstillinger for å tiltrekke seg nødvendig kompetanse. Videre vil vi trekke frem at vi er positive til rekrutteringsstimulerende tiltak som er nevnt i planen. Eksempler på dette er tilrettelegging for lærlinger og studenter, kompetansemidler, stipendordninger, lokale lønnspåslag, studentavlønning og lederutvikling. Dette er bare noen av mange gode tiltak som er nevnt i planen.

  • Senja SV er imidlertid sterkt skeptisk til hvordan planen er utformet når det kommer til «framtidsrettet dimensjonering og utvikling av helhetlige tjenestetilbud». Der henger ikke strategi og foreslåtte tiltak sammen. Vi er enige i prinsippet at vi trenger en bedre omsorgstrapp enn det vi har i dag, men vi er redd for at planen ikke hensyntar framtidens behov for sykehjemsplasser.

  • Per 1. januar 2024 har Senja kommune 181 sykehjemsplasser. Dette inkluderer ordinære langtidsplasser (137), skjermet langtid (34), avlastningsplasser (5) og avklaringsplasser (5). Dette tallet kan være 182, men det er feil i utregningen i tabellen på side 17 i planen.

  • I kartleggingen fra februar 2024 mener man at 17 pasienter med ordinær langtidsplass burde hatt skjermet plass i sykehjem. Dette henger nok sammen med utviklingen av pasienter med demens (ref. side 19) der man anslår at denne andelen vil øke fra 376 i 2025 til 559 i 2040. I tillegg mener man at 28 av beboerne med langtidsplass kunne bodd i omsorgsbolig med stasjonær heldøgns bemanning. På toppen av dette mener man at 10 med vedtak om langtidsplass kunne klart seg hjemme med punktvise tjenester fra kommunen.

  • På side 18 i planen ser vi i tabell at man i framskriving av behov for sykehjemsplasser 80+ vil trenge minimum 222 sykehjemsplasser i 2040. Legger man middelalternativet på 244 plasser til grunn, vil kommunen mangle 62 plasser i 2040. Om man beholder dagens sykehjems struktur.

  • Likevel anbefaler prosjektgruppa å avvikle 34 langtidsplasser i sykehjem i 2028. Dette regnestykket går ikke opp. Det vil bety at man mangler 96 sykehjemsplasser i 2040. I planen er dette referert slik; «Det kan være at et behov for nedbygging bare er midlertidig, jf. befolkningsframskriving og alderssammensetning i befolkningen».

SKRIBENT: Michael Andersen Foto: Mathias Brobakk Nordgård

Vi registrerer også at hovedtillitsvalgt i Fagforbundet i Senja er uenig i alle former for reduksjon av tjenestetilbud. Senja SV støtter hovedtillitsvalgt i dette, og ser at planen ikke henger sammen. Den mangler drøfting og retning på akkurat dette punktet. Senja SV kommer ikke til å kunne støtte en helse- og omsorgsplan som konkluderer så galt på «fremtidsrettet dimensjonering».

Slik vi ser det har prosjektgruppa bommet på analysen av statistikk og analyser, slik at man i realiteten har laget en plan som ikke ser lenger enn til 2028. Om Senja kommune nå reduserer tjenestetilbudet sitt så drastisk som det her legges opp til, vil man stå i akutte og farlige situasjoner i framtiden. Spesielt i perioden 2030-2040.

Skal nevnte sykehjemsplasser reduseres i 2028, så må prosjektgruppa være tydelige på hvordan man skal øke antall sykehjemsplasser i perioden 2028-2040.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her