Bankene skal forenkle sine tilbud, men ikke bare ved mer digitalisering. For nå er det de ikke-digitale kundenes tur. Enkle tjenester som å betale regninger, overføre penger og sjekke saldo skal være godt tilgjengelig også for bankkunder som ikke er på nett. Denne kundegruppen skal også være sikret en god rådgivningstjeneste. Aftenposten melder om en ny bransjenorm som Finans Norge har på trappene.

I reportasjen antydes det at bankene har vært flere år for tidlig ute med full omlegning til nettbank. «Mange eldre verken vil eller kan lære seg det», påpeker en 81-åring som selv er datakyndig. Nå er det stadig flere som overvinner denne barrieren. Men undersøkelser viser at 600.000 nordmenn fortsatt har utilstrekkelig eller ingen datakompetanse, flesteparten er i aldersgruppen over 60 år.

Å ordne enkle banktjenester over skranke er uforholdsmessig dyrt, om man da i det hele tatt finner slike skranker lenger. Ofte blir det også uforholdsmessig lang ventetid på support-telefonen før man treffer en kundebehandler av kjøtt og blod. Eldreombudet er blant de instansene som har arbeidet for å få plass den nye bransjenormen, som et ledd i kampen mot utenforskap i samfunnet. For banktjenester inngår jo her i et større bilde.

Hver enkelt bank må sørge for å følge opp den gode, men bare veiledende bransjenormen

Folk som sliter med det digitale opplever økende problemer med alt fra billettkjøp til helsetjenester. Ifølge Statistisk sentralbyrå har fire av fem statlige virksomheter utvidet digitaliseringen under pandemien. Det kunne høres ut som godt nytt når åtte av ti eldre som ikke bruker internett, svarer at de klarer seg greit uten. Men forutsetningen må jo være at man har noen til å hjelpe seg, noen man kan ha full tillit til.

Handlingsplanen «Digital hele livet», som regjeringen har under arbeid, må ha klare mål og midler. Og Seniornett, med over 200 lokal-foreninger, må sikres nødvendig støtte til sitt utmerkede arbeid med dataopplæring. Men offentlige og private tjenestetilbydere har et hovedansvar overfor brukere som ikke holder tritt med den digitale utviklingen.

Hver enkelt bank må sørge for å følge opp den gode, men bare veiledende bransjenormen. Tilbud om opplæring og om tjenester på gamlemåten må gå hånd i hånd. Det har kundene krav på — og det har bankvesenet råd til.

Minileder: Sug

Avisa Nordlys skriver dette om Finnsnes-gutten Runar Norheim, som scoret seiersmålet for Tromsø IL mot Strømsgodset og fikk syv på spillerbørsen: «Dette må være noe av det beste Finnsnes har sendt til Tromsø på flere tiår».

Det er et Tromsø-sug vi kan leve med.