Skribent Bengt Nygård, Tromsø, har en interessant refleksjon omkring temaet manglende sommerferge Skrolsvik-Harstad, (Folkebladet 17/2), og ber politikerene avklare om de vil/ikke vil bidra til gjenåpning av sambandet.

Jeg har ytret meg i flere omganger om saken, da jeg var en av initiativtagerne og satt i interimstyret/styret og var en av «folke aksjonærene», og bidro således til å få etablert fergesambandet Harstad-SørSenja AS 17. desember 1998 — altså for ca 24 år siden, aksjekapital ca. 1,2 millioner kroner — Øylandsruta var et faktum.

Til tross for årlige tilbakevendende mye plunder og heft med å skaffe tilgjengelig ferge, hadde vi tross alt ca 5.000 biler og ca 12.000 passasjerer i vår beste sommersesong. Så kjenner vi historien: Fylkespolitikerne kastet kortene, og brukte blant annet argumentet «for dårlig belegg!» Men, hva kunne de forvente?

I mellomtiden strømmer turister til Tromsø og Vesterålen/Lofoten og drar via Andenes eller E6 og E10

Sambandet levde «fra hånd til munn» — dvs. beslutning om start på sesongen kom gjerne i mai måned, og med en to-spalters annonse i lokalavisene! Med andre ord, en godt bevart hemmelighet! Det sier seg jo selv at da gikk sesongen uten markedsføring «ut i verden». Selvsagt burde man kun forvente belegg om sambandet fikk en kontinuitet og ble markedsført på kart og i turistbrosjyrer osv. Mangel på markedsføring ble derfor sambandets bane!

Arvid Eliseussen Foto: Harstad Tidende

Det forundrer meg at dagens næringsliv innenfor hoteller og reiseliv o.l. i Harstad og på Senja igjen ikke vil prøve å realisere sambandet , slik vi prøvde , og etter samme modell som det Andenes-Gryllefjord også gjorde — «ved egne krefter» starte opp på egen kjøl, bokstavelig talt! Ikke sitte tafatte og vente «på han fylke og han stat» — og stadig nye utredninger.

I mellomtiden strømmer turister til Tromsø og Vesterålen/Lofoten og drar via Andenes eller E6 og E10. Forhåpentlig er ikke fergeleiet vi fikk etablert i Skrolsvik gått ut på dato og ubrukelig, etter å ha ligget brakk i årevis. Personlig er jeg stolt av hva vi fikk etablert «ved egne krefter»!

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her