Det rapporteres om god stemning i kommunestyresalen i Senja torsdag. Veldig god stemning, faktisk — både smil, latter og gode vibber om samhold og samarbeid. Er den noe den fortsatt ganske ferske storkommunen trenger, er det bedre samarbeid, og helt sikkert også en dose mer humor. De har en stor jobb foran seg.

Den politiske plattformen som den nye posisjonen i kommunen la fram dagen før kommunestyremøtet, kan man si mye om. Både at den er omfattende, det er mye ord der, noe er platt og banalt og selvfølgelig — men det finnes også klare forpliktelser der som Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet aldri kan løpe fra. Men det er åpenbart et godt samarbeidsklima mellom de tre, og et sterk ønske om å lykkes.

Og ett er sikkert: De som nå skal styre Senja har betydelig mer makt enn posisjonen hadde i fireårsperioden som er lagt bak oss. Ikke bare har de tre samarbeidspartiene 17 av 31 representanter i det nye kommunestyret. I mange saker vil de også ha Fremskrittspartiet og KrFs til sammen fire representanter med på laget.

GODT KLIMA: «Men det er åpenbart et godt samarbeidsklima mellom de tre, og et sterk ønske om å lykkes». Fra venstre: Roy Alapnes (Sp), Geir-Inge Sivertsen (Høyre) og Marit Stubberdu Hanssen. Foto: Maria Holm Simonsen

Det betyr at vi ofte vil se kontroversielle saker bli avgjort med 21 mot ti stemmer. Mens det vanlige i forrige periode i saker med stor uenighet var 23 mot 22, til opposisjonens enorme irritasjon — i et kommunestyre som da hadde 45 representanter, mot dagens 31.

At de tre partiene har gode kontakter både i fylket, regjeringen og Stortinget er åpenbart en styrke. Og vi snakker jo om Norges største parti, Høyre — og regjeringspartiene Ap og Sp.

Her bør Senja-politikerne starte en «geriljakrig» mot fylket og sentrale myndigheter

Opposisjonen i Senja kommune består nå i realiteten bare av Senjalista og SVs tilsammen syv representanter. Industri- og næringspartiet med sine tre representanter er både urutinerte og uforutsigbare — man kan aldri vite hvor de hopper. Men det er viktig med en sterk opposisjon, og selv om den er svekket fra forrige periode, er det bare å ta for gitt at de vil markere seg. Partienes frontfigurer er kjeftsterke og rutinerte politikere som ikke er redd for å spissformulere seg — og gjerne provosere.

Det er bra for lokaldemokratiet — både for å få friske diskusjoner og og politisk temperatur. Men også for å få fram alle sider av alle saker, kritiske bemerkninger og uenigheter. Og mer åpenhet. Fungerer det, er det lokaldemokratiet på sitt beste.

Så gjenstår det å se hvordan dette fyker av. Mange av de store potensielle konfliktsakene i Senja er avsegstyrt. Det handler blant annet om store utbyggingsprosjekter og sykehjemstruktur. Men i «Samarbeidsavtale for politiske ledelse i Senja kommune» slår likevel de tre partiene fast at de skal «Bygge Gryllefjord skole». Det er jo allerede vedtatt og hogd i stein — det handler vel mer om å få opp farta og roe ned den forståelige utålmodigheta i Gryllefjord og Torsken.

GRYLLEFJORD SKOLE: «Det handler vel mer om å få opp farta og roe ned den forståelige utålmodigheta i Gryllefjord og Torsken». Foto: Jørgen Tollefsen

Plattformen de tre partiene undertegnet onsdag kveld handler mye om en sementering av saker som er allerede er vedtatt, og en politisk retning som allerede er staket ut i Senja. Men vi aner mer konkretisering av spesielt Arbeiderpartiets hjertesaker, som flere hele stillinger og styrket grunnbemanning, spesielt i eldreomsorgen.

Plattformen på hele 16 sider, med 146 kulepunkter, består av mange selvfølgelige erklæringer, for eksempel «At eiendomsskatten skal holdes på lavest mulig nivå» — og hva betyr må det? Lavest mulig i forhold til hva? Uforpliktende er det i alle fall.

Mer kuriøst er det at plattformen slår fast at kommunen skal «Være pådriver for et konferansehotell på Finnsnes». Her beveger man seg et godt stykke inn på det private næringslivets arena og konkurranseforhold, selv om tanken bak er aldri så god og fornuftig.

Den store skuffelsen at man ikke er mer klar og konsis om det viktigste samferdselstiltaket i Senja kommune i de kommende årene; å starte prosessen med en ny forbindelse mellom Senja og fastlandet. Riktignok står det at de vil «Arbeide for å realisere Senjapakken i samarbeid med fylkeskommunen», og i Senjapakken er en «alternativ kryssing under Gisundet med tunnel» nevnt.

GISUNDBRUA: «Her bør Senja-politikerne starte en «geriljakrig» mot fylket og sentrale myndigheter så tidlig som mulig i perioden vi nå starter på». Foto: Steinulf Henriksen

Men dette blir for defensiv. Her bør Senja-politikerne starte en «geriljakrig» mot fylket og sentrale myndigheter så tidlig som mulig i perioden vi nå starter på.

Skal Senja kommune være «Attraktiv, trygg og inkluderende», som er kjerneverdiene i den politiske plattformen, må man også sørge for attraktivitet, trygghet og inkludering av både lokalbefolkning, næringsliv og reiseliv ved å få fylke og stat med på å realisere en ny forbindelse over eller under Gisundet. Kontaktflata oppover i det politiske systemet mangler i alle fall ikke for de nye makthaverne i Senja kommune.

Kanskje burde «utfordrende» vært føyd til de tre kjerneverdiene.

PS: Da Geir-Inge Sivertsen ble ordfører i Lenvik kommune i 2011, redegjorde undertegnede for at vi har vært venner siden gymnastida, at han var min forlover og vi er faddere på hverandres barn. For ordens skyld gjør jeg det igjen, ikke minst fordi han nå er ordfører i Senja kommune — som utgjør halve befolkningen i Folkebladets dekningsområde i Midt-Troms. Heldigvis har Folkebladet også andre redaktører og journalister som kan skrive om og kommentere ordførerens gjøren og laden. Men det er også min jobb, og uansett mitt overordnede ansvar hva Folkebladet publiserer.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her