I FREDAGENS utgave av Folkebladet er min kjære sjef, sjefredaktør Steinulf inne på at folk som meg burde parkere bilen for godt og kanskje helle gå over på sykkel. Jeg innser at trimfaktoren er adskillig større og med mitt noe runde omfang sikkert på sin plass, men jeg foretrekker nå å ta syklinga innendørs på Stamina sammen med en gjeng likesinnede.

Hva mener du? Skriv din mening i kommentarfeltet under

UTGANGSPUNKTET hans er at kommuneoverlegen i Tromsø gir uttrykk for at det kan være vanskelig for en lege å vurdere om en person over 75 er kapabel til å kjøre bil eller ikke. Tanken bak er at det oppstår livsfarlige situasjoner på et øyeblikk om ikke alle som ferdes i trafikken overholder

DET SISTE ER vel noe vi alle kan slutte oss til, men så er det store spørsmålet, hvem er det som ikke gjør det. Er det ”gamlingene” eller...?

DERSOM MAN TAR for seg Statistisk sentralbyrås siste statistikk, forteller den av det i 2011 var det totalt 168 drepte eller skadde i trafikken. Av disse var 16 i aldersgruppen 75- 84 og 6 stykker i gruppa 85 og opp. I gruppa 20 – 24 var det 14, 25 – 34 var det 20, 35 – 44 var det 28, 45 – 54 var det 20 og 55 - 64 var det 23! De fleste av disse var menn og av dem var de fleste i gruppa mellom 45 og 65 år. Den vanligste årsaken er høy fart og for høy grad av risiko, viser undersøkelsene. Høy fart er vel ikke noe man vanligvis forbinder med gruppen 75 pluss, snarere tvert om.

ULYKKESTALLENE gikk dessverre opp for 2013, og selv om det ikke foreligger noen detaljert statistikk ennå, forteller Statistisk sentralbyrå at de høyeste tallene finner man i gruppen 16 til 24 og 45 til 54 år. For gruppa 75 pluss er det sju færre enn i 2011. Jeg sier ikke mer, kjære sjefredaktør!

DET VAR VEL Mark Twain som sa at det finnes løgn, forbanna løgn og statistikk, og vi kan nok være enige om at her finnes mye som også må tas med i beregningen, blant annet kjørte kilometer.

Førsteamanuensis Ove Njå ved Universitetet i Stavanger har forsket på dette og han mener eldre sjåfører stigmatiseres av samfunnet. En annen forsker er kommet fram til at de som er mest utsatte i trafikken er overvektige kvinner!

JEG TROR MEGET bestemt at kurset 65+ er meget nyttig å ta for de aller fleste eldre sjåfører, her får man blant annet grundig opplæring om rundkjøringer, at man skal både blinke seg inn i en rundkjøring og ut av en rundkjøring. De som passerer vår eneste rundkjøring på Finnsnes vil kunne se at det er de færreste som blinker seg inn og ikke alle blinker seg ut heller, så det må være mange ”gamlinger” som kjører der!

Uansett, det vi vel kan være enige om, er at alle grupper må opptre hensynsfullt i trafikken og skulle min kjære sjefredaktør bli noe engstelig for å kjøre etter dette, så skal jeg med glede la han få sitte på med meg!

Med vennlig hilsen, «gamlingen»

TRAFIKK: Hvem er skyld i ulykkene på norske veier... egentlig? Foto: Trond Sandnes