Det har vært satt fokus på elevenes læringsmiljø i valgkampen, og hvordan ivareta elevenes rettigheter.

I dette innlegget vil jeg redegjøre for hva som gjøres for å sikre et godt og trygt elevmiljø i Sørreisa, og hva som planlegges framover.

Som leder av leder av utvalg for Levekår i Sørreisa så vil jeg opplyse om at utvalget med jevne mellomrom har fått orientering om elevmiljøet i Sørreisa, og hvilke tiltak som gjøres og hvilke tiltak som planlegges gjennomført.

Alle elevene har rettigheter som innebærer at alle elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø. Det betyr at de ikke skal utsettes for noen form for krenkelser. Elevenes rett til trygt og godt skolemiljø begrenser seg ikke bare til mobbe-begrepet, men også til andre årsaker til at det ikke er trygt og godt. Vårt utgangspunkt er at dersom en elev blir mobbet eller har en dårlig skolehverdag, så er det en for mye.

Kommunestyret har vedtatt overordnede mål og konkrete målsettinger for et godt skolemiljø i Sørreisa da vi behandlet tilstandsrapport for grunnskolen.

Det er jobbet over år for å bedre læringsmiljøet i Sørreisa. I den perioden vi har vært gjennom har Sørreisa kommune deltatt i den nasjonale satsingen «inkluderende barnehage – og skolemiljø». Skolen har utarbeidet rutiner for å avdekke og håndtere saker hvor elever ikke opplever å ha et trygt og godt skolemiljø.

Gjennom foreldre-, elev- og klassetrivselsundersøkelse høsten 2022 har Sørreisa kommune kommet fram til områder hvor man skal sette inn tiltak som skal prøves ut for å skape en god og trygg hverdag for elevene. Med bakgrunn i analysearbeidet er det valgt målsettinger som skal bidra til å styrke skolens arbeid med elevenes opplevelse av mestring, motivasjon og støtte til læringsarbeidet.

Vi har søkt og fått innvilget et tre-årig prosjekt fra statsforvalteren for å styrke skolens arbeid med elevenes opplevelse av mestring, motivasjon, trivsel og støtte til læringsarbeidet. Til dette arbeidet har kommunen fått innvilget 700.000 kroner for høsten 2023, og vi forventer 1.4 million kroner i 2024 og 700.000 kroner i 2025.

Gjennom de undersøkelsene vi har gjennomført har vi satt opp tre utviklingsområder som skolen skal arbeide med;

1. Elevenes sosiale skolemiljø: Skolen skal forebygge utenforskap gjennom å utvikle en inkluderende praksis som skal fremme et trygt og godt skolemiljø.

2. Elevenes læringsmiljø: Utvikle et godt læringsmiljø slik at alle elever opplever et godt tilpasset og inkluderende opplæringstilbud.

3. Utvikle skolens profesjonsfellesskap: Godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og skole, mellom skole og hjem bidrar til en arena som gjør overgangen mellom de forskjellige nivåene bedre. Dette fra barnehage og opp til ungdomskolen.

Dette skal skolen gjøre for å få det til:

  • Etablere og prøve ut ordning med miljøteam som systematisk skal jobbe for å fremme et godt elevmiljø.

  • Utvikle felles regler og skape en felles praksis som sikrer trygge og gode rammer for alle elever.

  • Sikre gode og trygge overganger gjennom skolehverdagen.

  • Elevmedvirkning skal være en naturlig del av planlegging av undervisning og aktiviteter.

  • Utvikle foreldresamarbeidet.

  • Bruke eksterne veiledere fra UiT i utviklingsarbeidet.

Dette er tiltak som omfatter skolen og lærerne/de ansatte, elevene og foreldresamarbeidet, og som skal bidra til å styrke elevmiljøet.

Når det gjelder den tiden vi har bak oss så er det viktig å huske at byggeperioden for den nye skolen har pågått i 2 år. Vi kan alle være enige om at det å drive skole mens bygging pågår ikke er optimalt for elevenes trivsel på skolen. Dette har medvirket til elevenes trivsel på skolen.

Nå er den nye skolen på plass, og med de tiltakene som er satt i verk/vil bli iverksatt, så ligger alt til rette for å skape et godt læringsmiljø, der elevene trives i skolehverdagen.

Godt valg!

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her