Jeg ble glad og forventningsfull da jeg leste i avisene at Staten ville overta «forsvarsveiene». Endelig et håp om at noe kunne skje med våre miserable veier, som fylket ikke har klart å vedlikeholde, og som vi gremmes over hver dag!

Da jeg leste videre og så hvilke veier som har status som «viktige forsvarsveier», ble jeg helt «satt ut»: Fylkesvei 84 (Fossbakken-Sørreisa), fylkesvei 86 (Sørreisa havn-Bardufoss) og fylkesvei 87 (Elverumskrysset-Skjold leir).

Jeg har lenge hatt lyst til å spørre om Forsvaret bidrar økonomisk

I seksti år har vi bodd ved Riksvei 854 på strekningen Rundhaug –Olsborg, og det har alltid vært en voldsom militærtrafikk på denne veien. Da veitilknytningen Mauken-Blåtind ble bygget, trodde vi at det skulle avlaste «vår» vei, men slik har ikke vi opplevd det. Dessverre!

Marlen Foshaug Foto: Arne Ivar Hanssen

I perioder går trekkvogner med stridsvogner opp og ned flere ganger om dagen på denne veien, i tillegg til all annen militærtrafikk. Hvorfor skjer det, hvis dette ikke er en forsvarsvei?

Jeg har lenge hatt lyst til å spørre om Forsvaret bidrar økonomisk, som en kompensasjon for at de ødelegger veiene våre? Det er vel bevist at denne veien ikke er dimensjonert for slik trafikk, noe vi ser og opplever hver gang vi humper oss fram på riksvei 854.

Jeg vil gjerne ha et svar på dette — og ber om at den i alle fall blir tatt med under begrepet «viktige forsvarsveier» — og blir oppgradert i forhold til det.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her