Det er ikke akkurat hverdagskost for tiden at større politiske grep fra den sittende regjeringen skaper begeistring ute blant folk. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet sliter i sterk motvind, og har slitt med å skape begeistring hos folk.

Onsdag kom det derimot fram at regjeringen vil fleske til med et politisk grep som vil mottas med forsiktig applaus i landsdelen, der de kunngjorde at billettprisene på det som kalles FOT-rutene skal ned med opptil 50 prosent innen 2024.

Med hva med Bardufoss? Flyplassen er den eneste «distrikts-flyplassen» i Nord-Norge som ikke omfattes av ordningen med såkalte FOT-ruter. Årsaken er at Bardufoss er omfattet av forsvarsavtalen, der Forsvaret kjøper seter hos selskapet som til enhver tid har anbudet på flyplassen — for tiden SAS.

Men Bardufoss må også vurderes som «FOT-medlem», før den nye ordningen trer i kraft fra 2024

Fra politisk hold i Målselv er det også løftet fram at Bardufoss bør inn i FOT-ruteordningen. Målselv Venstre fremmet saken, og fikk en enstemmig kommunestyre til å slutte seg til. Samferdselsdepartementet bør ta denne oppfordringa på dypeste alvor. Hvis ikke kan Bardufoss fort bli den dyreste flyplassen å reise fra i hele Nord-Norge. Vi ser allerede at Bardufoss svært ofte er dyrere enn Evenes og Tromsø — og fra neste år blir også småflyplassene mye billigere.

FOT-ruter er de rutene der markedet selv ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud. Her kan samferdselsdepartementet kjøpe flyrutetjenester fra flyselskapene, der det pålegges det man kaller forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på rutene. Her kan dermed staten stille krav til kapasitet, frekvens, ruteføring — og altså billettpris.

FOT-rutene er hovedsakelig på Vestlandet og i Nord-Norge, og det er altså disse regjeringen nå ønsker å redusere prisene på. En ekstra FOT-rute mellom Tromsø og Kirkenes skal også opprettes, som gjør det enklere og rimeligere å komme seg fra Øst-Finnmark til så vel det øvrige Nord-Norge som resten av landet. Pasienttransport mellom Nordland fylke og UNN skal også styrkes.

Tiltakene er all grunn til å ønske velkommen, selv om disse FOT-rutene bare utgjør 20 prosent av de flyvningene som Widerøe i dag betjener. De verste eksemplene på kostbare flyreiser innad i landsdelen har priser man ellers kommer seg jorda rundt med, der hovedstaden er utgangspunktet. At staten griper inn her, er derfor bare rett og rimelig — og på høy tid.

En innvending mot å subsidiere flypriser, som dette grepet i praksis er, er at det oppfordrer folk til å fly mer enn nødvendig — en transportmåte som har større miljøavtrykk enn alternativene. I svært store deler av Nord-Norge er det imidlertid ingen fullgode alternative transportmåter, da planer om jernbane i landsdelen fortsatt later til bare å være noe som skal utredes inn i evigheten.

Å senke billettprisene på FOT-rutene og å opprette nye slike, samt styrke pasientsikkerheten i landsdelen, er noe vi selvsagt stiller oss helt og fullt bak.

Men Bardufoss må også vurderes som «FOT-medlem», før den nye ordningen trer i kraft fra 2024.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her