Per Tore Fredriksen stilte 28. januar i et leserinnlegg i Folkebladet spørsmål om hvilke planer Telenor har for fibernett i Sørreisa, og om det er samfunnsmessig økonomisk fornuftig å grave ned fiberkabel der andre aktører befinner seg.

Telenor har som første store telekomselskap i verden avviklet kobbernettet, og vi erstatter kobbertjenestene med et bedre tilbud på mobil eller fiber. Vi har i dag mye eksisterende infrastruktur i kommunen og har gjennomført mange store fiberutbyggingsprosjekter over flere år i nabokommunene Senja, Salangen og Målselv.

I Sørreisa er det svært mange kunder som har trådløst bredbånd som tjeneste på vårt mobilnett, og vi har etterspørsel fra beboere i området som ønsker fibertjenester fra oss. Telenor har planlagt å investere 23 millioner kroner for å gi et fibertilbud til ca. 1.150 husstander og bedrifter — men før vi velger å gjennomføre en slik satsning så fordrer det at innbyggere og næringsliv ønsker vårt tilbud. Derfor har vi salgsrepresentanter som besøker alle de som bor i området vi planlegger å bygge ut. Våre representanter skal opptre korrekt, redelig og hyggelig i møte med beboere i området.

Telenor har levert kommunikasjonstjenester i 168 år, har forventninger om å fortsette å levere slike tjenester i minst like mange år i fremtiden — da også i Sørreisa

Vi har fått informasjon fra kunder i området som har bestilt, at de ikke har hatt mulighet til å få fibertilkopling gjennom kommunens fibernett grunnet altfor høy etableringspris. Kommunestyret i Sørreisa har vedtatt å avsette 861.000 kroner for å kompensere avgiften kundene har for å bli tilkoplet det kommunalt eide fibernettet, dog må kundene selv betale 5.000 kroner i egenandel.

Arne Quist Christensen Foto: Telenor

Telenors investeringer er basert på en ren kommersiell utfordring som ikke krever tilskudd fra stat, fylke eller kommune. Vi mener at det er veldig bra for samfunnet i Sørreisa at Telenor tar ansvaret for å levere bredbåndstjenester. Dette gir etter vår oppfatning handlingsrom for eventuelt andre investeringer fra kommunens side.

Vi har stor tro på at innbyggere i Sørreisa er glade for å få større valgfrihet og mer konkurranse gjennom et godt tilbud og fri tilkopling. Telenor har levert kommunikasjonstjenester i 168 år, har forventninger om å fortsette å levere slike tjenester i minst like mange år i fremtiden — da også i Sørreisa.

Telenor er i siste fase av første salgsrunde, og vil komme tilbake med beslutningen om hvor vi kommer til å bygge ut vårt fibernett.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her