JERNBANE: – Nå er det nødvendig at man i nord ikke gir opp. Vi er en viktig del av Norge, skriver Vidkunn Haugli. Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Jeg sitter i morgentimene i dag onsdag og hører og ser på NRK-synsernes drap på ideen om Nord-Norgebanen i politisk kvarter. Regjeringen skal samles til budsjettkonferanse, og det er allerede kommet signal om at samferdselprosjekter må barberes. Man kan bare ane hvordan skepsisen til å bruke penger på en Nord-Norgebane vil få ny næring gjennom urbanisters fordømmelse av tanken om å binde Norge sammen med en transporteffektiv og miljøvennlig samferdselsåre.

Det paradoksale er at dette kommer like etter at det legges fram dokumentasjon på at det de siste årene har vært en formidabel vekst i godstransport på jernbane, ja så stor vekst — og den fortsetter — at kapasiteten på bane snart er sprengt.

Et av argumentene mot banen er at den ødelegger for reindrifta. Nå er det gjort en del betraktninger omkring hvordan dette kan unngås. Sannsynligheten for at en jernbane er mer skånsom både i denne samenheng og med hensyn til arealbruk enn store vegprosjekter, er rimelig stor.

Nå er ikke Nord-Norgebanen tema for budsjettet 2023, men det kan komme frampek  om den skjebne vitale samferdselsprosjekter kan lide. Det er stor interesse for hvordan de to regjeringspartier AP og SP og etterhvert støttepartiet SV vil opptre. De står jo sammen med FrP bak et stortingsvedtak om baneforlengelse i nord.

Så dekker man seg maksimalt bak at det er krig i Europa, og at alt er i ulage. Dette må man selvsagt ta inn over seg, men at man er i en setting der beredskap er avgjørende også transportmessig er viktig å ha med seg. De som i årevis har jobbet for Nord-Norgebanen, har fått et skudd for baugen. Nå er det nødvendig at man i nord ikke gir opp. Vi er en viktig del av Norge.

Om man må skyve på en baneutbygging, så kan fortsatt tanken om en trinnvis utbygging være realistisk. Her peker det vi har kalt Tromsbanen seg ut. Ved en bane Tromsø - Narvik vil Nord-Norges største by være knyttet til det europeiske jernbanenettet, og godstransporten fra Alnabru gjennom Sverige får et endepunkt nærmere 300 km lenger nord. Men, målet står fast: en fullstendig utbygging av Nord-Norgebanen .