I forslaget til året statsbudsjett følger regjeringen opp linjen om at avgiftsskruen på CO2-forbruk skal strammes litt etter litt, år for år. Dette er ingen nyhet, det er slik linja fram mot de ulike drømmedatoene om fornybarsamfunnet er lagt. Samtidig som også fiskeflåten må erkjenne at de er en del av verden, er det nok også viktig at myndighetene forstår hva konsekvensene av å skvise fiskeflåten blir.

Fiskeripressen har gjennom lang tid brakt bekymring for at marginalt lønnsomme fiskerier på sesongskuldrene blir droppet til fordel for landligge. Det er ikke bra for hverken mannskap eller industrien på land.

Når organisasjonen Fiskebåt nå også går ut med en bekymring for at regjeringens varslede avgiftsøkning for norske fartøys fiske utenfor norsk økonomisk sone, er det på tide for staten å lytte.

Regjeringen varslet allerede i statsbudsjettet for 2021 at kompensasjonsordningen for CO2-avgift for fiskeflåten skal nedtrappes i perioden 2022-2025. Det ville i så fall innebære at fiskeflåten vil stå overfor en CO2-avgift på over to kroner i 2026. Fiskebåt mente da at kompensasjonsordningen gir et langt sterkere insentiv til aktørene om å satse klimavennlig enn en ren CO2-avgift, og mente at det er uheldig å avvikle denne ordningen så raskt.

Utslipp per kilo villfanget sjømat slår fortsatt knockout på landbrukets produkter

Det finnes svært få kostnadseffektive tiltak for å redusere CO2-utslippene i fiskeflåten, og myndighetene bør heller styrke verktøykassen fremfor å svekke den mener Fiskebåt — og påpeker samtidig at det bør utredes om et CO2-fond for fiskeflåten etter mønster av NOx-fonde, som kan være et alternativ for å stimulere til en raskere grønn omstilling i fiskeflåten.

Å nå gjøre det mindre lønnsomt for norske fartøyer å fiske utenfor norsk økonomisk sone vil bare øke handlingsrommet for andre. Det innebærer mindre tilstedeværelse av norske interesser. Det er ikke bra for hverken fiskerne eller nasjonen Norge.

Staten står seg på å følge med i timen, og se de gode effektene av teknologien som er tatt i bruk på norske fartøyer. Fossile drivstoffkilder har vært, og vil fortsatt være, en forutsetning for å drive fiske i Norge. Utslipp per kilo villfanget sjømat slår fortsatt knockout på landbrukets produkter.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her