Lokalpolitikerne i Norge er alt for lemfeldige med å gi tillatelse til bygging i strandsonen. Det gjelder også i vår region. Det betyr at stranda og sjøen blir stadig mindre tilgjengelig for allmennheten.

Ferske tall viser at dersom du søker om å bygge i strandsonen, er sjansen kjempestor for at dine lokalpolitikere sier ja, stikk i strid med lover og regler. Det kan ikke fortsette.

Nye tall fra Juristforbundet viser at hvis du vil bygge i strandsonen, vil du som regel få tillatelse. Det til tross for at det er byggeforbud innenfor hundremetersbeltet.

Men hele ni av ti søknader om å bygge i strandsonen ble likevel innvilget i 2021 i Norge. Og slik fortsatte det også i 2022. Det er et ufattelig stort antall — og det må gripes inn mot slik lemfeldig omgang med lover og regler.

I et NRK-innslag sist uke kom det fram at Juristforbundet reagerer sterkt på det som skjer. Forbundet mener politikerne trosser loven når de gir så mange dispensasjoner — og oppfordrer alle kommuner bør styrke sin juridiske kompetanse.

I enkelte tilfeller er det både fornuftig og naturlig å gi dispensasjon fra byggeforbudet i strandsonen. Topografien kan være avgjørende — det kan være mulig å bygge både næringslokaler og boliger i nærheten av sjøen, uten at strandlinja blir blokkert. Lovverket er allerede blitt justert slik at dette er mulig.

Lokalpolitikerne må gi langt færre dispensasjoner enn de har gjort de siste åra

Den forrige regjeringen myket opp reglene fra og med 2021. Fra Oslofjorden og nedover Sørlandet er byggeforbudet like strengt som før, men i Trøndelag, Nord-Norge og i delerr av distrikts-Norge ellers kan kommunestyrene opptre mer fleksibelt.

Nye tall Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at mer og mer av strandsonen blir bebygd. I 2005 var cirka 70 prosent av strandsonen tilgjengelig for alle. Nå er tallet sunket til 68.

Norge har nylig signert en FN-avtale om at vi skal ta vare på mer natur. Byggeforbudet i hundremetersbeltet er både godt naturvern og gunstig for allmennheten — og åpenbart i tråd med ambisjonen om å verne mest mulig natur.

Men det medfører også at lokalpolitikerne må gi langt færre dispensasjoner enn de har gjort de siste åra.

Minileder: Må snu — hurtig

Underskuddet blir stadig større i Hurtigruten. I siste kvartal tapte cruiserederiet 737 millioner kroner.

Her gjelder det å snu kursen — hurtig.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her