Vi har mye god humor i reklamen, som kvikker opp i hverdagen. Men, ser vi ikke at reklamen spiller og bruker oss mannfolk, på en sleip måte?

Reklamen i alle kanaler har i lang tid spilt på naive, dvaske, kjeitete, halv-dumme mannfolk, for å fronte og selge sine varer, rett foran øynene våres. Så flirer vi av disse hjelpesløse kroppene med usikre blikk og fakter, mens humoren pakker dem inn i våres sympati.

Der sitter vi og flirer av dem i sofaen, og føler med dem som ikke klarer det selvfølgelige, som oss!? Du kan gjerne spørre: «Trenger vi ikke humor i disse dager?»

Svein Arild Berntsen Foto: Arne Ivar Hanssen

Da sier jeg meg enig i det. Men, gjett om det blir ramaskrik hvis damene-kvinnene våres blir kjørt fram slik i media på samme måten!? Og bli brukt i reklamen som tomsinger, dvaske, kjeitete og naive skapninger, klappet fram av våre lettflirte holdninger og «ikkje ta det sååå alvorlig mann!»

Hilsen Svein Arild Berntsen — utdannet reklame-Artdirector, men heldigvis tok kunsten meg.

Kopi sendt til Mannsutvalget

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her