Ved kommunevalget i 2015 fikk fikk Ap og Sp i sum 51,6 prosent av stemmene, men 70 prosent av ordførerne. Dagens gallup viser at Ap og Sp sammen har rundt 33 prosent velgeroppslutning, slik at nevnte misforhold er blitt forsterka. Jeg registrerer at spesielt Sp er helt tause om velgernes tale her, men ganske høgmælt i vektlegging av innbyggernes stemme om kommunesammenslutning.

Folkebladet presenterte nylig hele 12 ordførerkandidater i Senja kommune. I det følgende nevner jeg blant annet noe om forestående konstituering, ordførervalg og eksempler på vedtak i kommunestyret. Nyvalgte representanter bør orienteres om kommunestyrets lovfesta oppgaver, møtereglement og skillet mellom oppgavene til politikerne og administrasjonen. Det gir grunnlag for effektiv møtekultur.

Før konstitueringsmøtet har partiene oftest forhandla om samarbeid, slik at resultatet uformelt er klarlagt både om ordfører, formannskap, utvalg m.m. Innen utgangen av oktober innkalles det nye kommunestyret til konstituering. I dette velges først formannskap som utgjør en firedel av kommunestyret ifølge tidligere lover. Mindre partier søker ofte samarbeid med andre for å bli representert i formannskap og utvalg.

Reglementet sier noe om flertalls- og forholdstallsvalg, og at noen må foreslå det om det skal bli forholdstallsvalg. Av de valgte medlemmer av formannskapet velges ordfører og varaordfører. Ordfører og varaordfører velges av formannskapets medlemmer. Ordføreren er kommunens øverste folkevalgte tillitsperson og leder. Ordføreren forplikter kommunen med si underskrift, leder formannskaps- og kommunestyremøtene hvor han har dobbelstemme i enkelte saker ved stemmelikhet. Han kan også utrede saker og innstille til vedtak overfor formannskapet — eksempelvis i årsbudsjett, skattesaker og økonomiplan.

Vi har lov til å være uenige i vårt demokrati, men bør være det på en saklig måte. Politikere og administrasjon fortjener vel også ros?

Ordføreren har møte- og talerett i alle kommunale utvalg, men bare stemmerett i de utvalg han er valgt. I tidligere Lenvik kommune blei det praksis med heltidsordfører fra sist på 70-tallet. Under og før mi tid var det deltidsordfører, hvor godtgjørelsen var maks 10.000 kroner per år. Det blei mye natt- og helgearbeid, men lite familieliv for slike ordførere.

Rådmannen med sin stab utreder sakene etter gjeldende lover og reglement og innstiller til vedtak. Etter dette er det opp til formannskapet og kommunestyret å avgjøre saka videre. Statsforvalteren (fylkesmannen) som statens representant kontrollerer om kommunene vedtak følger gjeldende norsk lov, mål og retningslinjer. En representant/gruppe kan etter regler anke ei sak til statsforvalteren.

Oddmar Mathiassen Foto: Vegard Svensen

Etter at Sp ved forrige kommunevalg fikk meget god velgeroppslutning, uttalte jeg i denne avis at Sp burde få ordføreren i Senja kommune. Slik blei det, og som nybegynner her har denne utført en god jobb, synes jeg. Selv blei jeg valgt til ordfører enda Aps kandidat hadde et sosialistisk flertall (23 av kommunestyrets 45 representanter) bak sin kandidat. Fra et utklipp i Folkebladet leser jeg at det nyvalgte kommunestyret likevel valgte en ordførerkandidat fra KrF med 23 stemmer mot 22 for Aps kandidat.

En framtredende Ap-representant hadde i protest mot partiets kvinnediskriminering «brutt ut». Ektefellen til utbryteren fortalte meg dette. Den valgte ordføreren opplevde likevel et godt samarbeid hvor de fleste store sakene blei nesten enstemmig vedtatt.

Kommunestyrets vedtak berører innbyggerne fra vugge til grav. Jeg nevner her følgende eksempler på vedtak fra mi ordførertid: Vedtak om bygging av DMS (helsesenter), rådhus, kirke og gratis tomt i Finnfjord til TIRBs verkstedbygg slik at TIRB ikke flytta ut av kommunen.

Etter befaring valgte kommunestyret nedre trase for innfartsvei til Finnsnes. Videre vannverksutbygging for Trollvik-, Finnsnes- og Silsandområdet, klargjøring av nye tomtefelter for Gibostad, Rossfjordstraumen og Finnsnes-området, kommunal garanti for lån til vannverk og fiskeforedlingsbedrift i Botnhamn, bevilgning til opprusting av veier i Fjordgård, på Husøy, i Solberg, Hellemoveien og på Finnsnes. Igangsatt heime-/sjukepleieordning og utviding av sjukeavdelinga ved aldersheimen i Rossfjordstraumen.

De fleste av oss i Norge har det godt og bedre enn i de fleste land i verden. Vi har lov til å være uenige i vårt demokrati, men bør være det på en saklig måte. Politikere og administrasjon fortjener vel også ros?

Følgende erfart av Ivar Aasen blir dessverre fortsatt praktisert: «Og lyte finna dei rundt ikring, og sjølve gjera dei ingen ting».

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her