Denne uka ble det kunngjort hvilke veistrekk på våre fylkesveier som skal asfalteres nå i sommer. De nøyaktige tallene 146.999 meter, altså 147 kilometer. Det er Fylkesveiløftet 2023 som er i gang, og som fylkeskommunen selv karakteriserer som historisk.

Det lengste strekket i det bebudede og historiske løftet er fylkesvei 7874 mellom Bjorelvnes og Kårvikhamn, der 14,3 kilometer ny asfalt skal legges i løpet av sommeren. Også 3,3 kilometer fra Bondjord til Bjorelvnes skal asfateres.

Strekninga Mefjordbotneidet-Roaldslett får 13,9 km med ny asfalt, mens på Tennevoll-Kvanntorneset blir det 9,9 kilometer asfalt. Hannes-Lysnes får ni kilometer ny asfalt — i tillegg får fem andre litt mindre strekninger i Midt-Troms besøk av asfaltlegggerne.

Det er uansett en grei start på det store løftet

Etterslepet på fylkesveien har vært enormt, og fra i fjor og frem til 2025 skal det investeres to milliarder kroner i fylkesveiene i Troms. Totalt er det lovet at 1.100 kilometer fylkesvei skal utbedres i perioden, og sånn sett er ukas kunngjøring bare en naturlig start på det som av fylkeskommunen selv er omtalt som «tidenes investeringsløft for fylkesveinettet i Troms».

Det er, bokstavelig talt, ingen vei utenom. I kunngjøringen fra fylkeskommunen ble det også presisert at det nå måtte noe mer til enn bare lapping og «nød-reparasjoner», og der permanente, bærekraftige utbedringer ment for å vare lenge er malen.

Fylkesveiene er på sett og vis samferdselens livsnerve i regionen. De binder samme by og land, og de trengs for å holde næringsaktivitet oppe i områdene utenfor byene. I tillegg har det med sikkerhet å gjøre.

Dette gjelder veistandarden i seg selv, at folk skal kunne ferdes trygt i fylket, noe som ikke har vært tilfelle lenge. Alle dødsulykkene vi har sett i de siste årene, der møtekollisjoner mellom semitrailere og personbiler har forårsaket en rekke tragedier, har vært brakt helt opp til øverste, politiske hold.

Sikkerheten på veiene må også sees i et forsvarspolitisk perspektiv, der nettopp et solid og modernisert veinett er en vesentlig del av infrastrukturen. Dette er ikke blitt mindre aktuelt det siste halvannet året.

Så det er på høy tid med denne oppgraderingen, og vi er sikre på at brukerne av veiene vil tåle den eventuelle ventingen, og de forsinkelsene, som måtte oppstå i anleggsperioden.

Så vil diskusjonen løpe om dette er nok. I den store sammenhengen er det ikke så mange kilometer det handler om — men det er uansett en grei start.

Minileder: Løft

Lekeparken ved Finnsnesvannet skal oppgraderes med trampoline, zipline og klatrestativ.

Barnebyen er overmoden for et løft.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her