Det fins endel uvurderlig kunst i offentlige bygg i fylket vårt. Disse kunstverkene er oftest finansiert av KORO, som er en forkortelse for Kunst i Offentlige Rom. KORO ble etablert i 1977, som et resultat av en lang utvikling hvor det offentlige i økende grad tok ansvar for utsmykning av offentlige bygg.

Kunstnerisk utsmykning av sentrale offentlige bygg inngikk som en viktig del av bestrebelsene på å etablere en norsk, nasjonal identitet under nasjonsbyggingen på 1800- og 1900-tallet.

På 1950- og 60-tallet etablerte staten de første finansieringsordningene for utsmykning av statlige, fylkeskommunale og kommunale bygg, først i Kirke- og undervisningsdepartementet, så i Norsk kulturråd.

Kilde: https://koro.no/om-koro/kort-om-koros-historie/

Kari Grimsby Foto: Arild D. Moe
Arild D. Moe Foto: Privat

Et slikt kunstverk finner vi på Senja videregående skole, avdeling Gibostad, skolen som tidligere gikk under navnet «Landbruksskolen». I undervisningsbygget, der også administrasjon, kantine og bibliotek holder til, er inngangspartiet og trapperommet opp til toppen, og også festsalen, utsmykket med store og monumentale freskoer av kunstneren Harald Peterssen.

Vi ber om at det tas særlig hensyn til kunsten, og at man vurderer å eventuelt beholde den delen av bygningen der kunsten finnes

Peterssen har hatt flere større utsmykkingsoppgaver, den første i 1944 etter anbefaling av Axel Revold. Han laget 150 m2 veggmalerier til trappehallen på gutteinternatet i Troms fylkes landbruksskole på Gibostad (malt 1945-47). Bildene viser nordnorsk natur med episk beskrivelse av landsdelens næringsliv og folkeliv knyttet til jordbruk og fiske.

Kilde: https://nkl.snl.no/Harald_Peterssen Norsk Kunstnerleksikon, (SNL)

Kunsten er tydelig preget av stilen som vi også kan se i Axel Revolds verker. Dette verket består av ti veggflater, og ble malt rett på veggen i årene 1945-47. Han brukte en spesiell teknikk, «Al-secco (maling på mur, tørr murpuss. Tempera, olje og egg)», og ble restaurert av kunstneren selv i 1982.

Kilde: Veggmaleriene på Gibostad Senja videregående skole. Svein Arild Berntsen og Berge Didriksen. Særtrykk for Årbok for Senja 2003

Når fylket nå skal iverksette skolebruksplanen, og renovering av skolen på Gibostad har 2. prioritet i denne planen, mener Senja kunstforening at det er viktig å sikre at denne kunsten ikke går tapt under renoveringen.

RENOVERES: - Senja kunstforening mener at det er viktig å sikre at denne kunsten ikke går tapt under renoveringen, skriver Kari Grimsby og Arild D. Moe. Foto: Kari Grimsby

Vi skjønner av medieomtale av saken at nybygg ikke er utelukket. I så fall ber vi om at det tas særlig hensyn til kunsten, og at man vurderer å eventuelt beholde den delen av bygningen der kunsten finnes, og bygge nytt omkring trapperommene. Det må eventuelt bli en del av anbudsbeskrivelsen til entreprenøren som får oppdraget. Vi viser til nettartikler i Folkebladet, blant annet 9. mai og 25. mai 2023.

I og med at fylket har hatt såkalt «totalentreprise» på tidligere skolebygg, må det spesifiseres at det er nødvendig med ytterligere kommunikasjon slik at eventuelt underleverandører blir orientert om og holdt ansvarlig for verdien av kunstverket. Vi ber også om at det blir foretatt en vurdering og taksering av kunstverkets verdi.

Vi ber også om at fylkets politikere blir gjort oppmerksom på dette kunstverket, og at de får tilgang på særtrykket av Årbok for Senja «Veggmaleriene på Gibostad Senja videregående skole 2003», av Svein Arild Berntsen og Berge Didriksen.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her