Nå burde det være på høy tid at det blir innført kortbetaling for å hurtiglade elbilen.

I Midt-Troms finnes det hittil ikke vært overflod av hurtigladere, til tross for at elbilsalget har gått så det suser også lokalt, særlig det siste året. Ifølge Norsk Elbilforening er det i dag kun åtte slike ladepunkter med hurtiglading i Midt-Troms — alle langs E6 eller på Husøy.

Nå blir det hurtiglademulighet også på Finnsnes. Både i Olderhamna i sentrum og på Botnhågen vil muligheten straks være til stede.

Norge har i stor grad lykkes med elbilpolitikken. Ingen andre land i verden har flere elbiler per innbygger, og de siste årene er det etablert stadig flere ladestasjoner. Da er det noe merkelig at brukervennligheten for å betale for ladingen, nærmest står til stryk. Tiden for å innføre kortbetaling er mildt sagt overmoden.

Mens nærmest enhver pølsebod og bygdedag har kortterminal eller Vipps, er det ikke fullt så sømløst når du skal betale for hurtiglading langs veien. Betalingen kan oppleves tungvint og vanskelig, og ikke sjeldent oppstår det tekniske problemer. Det gjør prosessen stressende og irriterende.

Det er mulig å betale med SMS og noen steder med Vipps via en QR-kode, men det vanligste er å betale med ladeselskapets egen app. Det krever at kundene lager en brukerprofil der de legger inn betalingskort og annen personinformasjon. En ladebrikke som gir tilgang til flere ladestasjoner er praktisk, men ulike operatører er med i ulike «universelle» kort.

I det hele tatt er det et uoversiktlig marked av forskjellige teknologier, betalingsmetoder og prismodeller. Forbrukerrådet og elbilforeningen har lenge tatt til orde for enklere lading og betaling med bankkort. Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier de møtte mye motstand da de skulle overbevise ladeselskapene om å tilby kortbetaling. Hennes forklaring på motstanden er at ladeselskapene vil sikre seg mer kundedata enn de får når kunden betaler med kort.

I et klimaperspektiv er det veldig bra at flere kjører elbil. Nesten 80 prosent av nybilsalget er helelektrisk. Men dersom vi skal nå målet om at alle nye personbiler skal være utslippsfrie i 2025, er det ikke nok med gunstige bilpriser og stor rekkevidde. Ladingen må også bli enklere for alle. Det er heller ingen grunn til at vi må gi fra oss mer persondata enn nødvendig for å betale for en slik tjeneste. På Stortinget har SV foreslått at det må innføres såkalt «tæpping», altså kontaktløs kortbetaling, på alle offentlig tilgjengelige hurtig- og lynladere. Et flertall for forslaget bør være opplagt.

Minileder

Eldreomsorgen

Det er svært utfordrende forhold ved flere sykehjem og hjemmetjenester i Senja kommune, skriver Folkebladet. – Det er åpenbart et behov for å gjøre grep, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen.

Bare sorgen i eldreomsorgen, altså. Og vi får sitere en av de første låtene til nylig nedlagte Vazelina Bilopphøggers: «Samma gamle leksa».