Onsdag morgen sprakk nyheten om at Norwegian er tilbake på Bardufoss, og overtar roret fra SAS. For noen en overraskelse, for andre en skuffelse, men for mange også en god nyhet — som uansett engasjerer svært mange i hele Midt-Troms-regionen. Til syvende og sist koker det ned til et spørsmål og prisnivå og rutetilbud om Norwegians inntreden skal bli populær eller ikke.

Nettopp prisnivå og antall avganger var også tema blant passasjerene Folkebladet snakket med på 11.10-avgangen onsdag formiddag. Norwegian kan imidlertid ikke spå hva billettprisene kommer til å være når flyselskapet igjen er på plass etter fire års opphold.

En av passasjerene onsdag var Trine Gåre, opprinnelig fra Kirkesdalen i Målselv, nå bosatt i Stjørdal i Trøndelag. – Jeg ønsker Norwegian velkommen til Bardufoss. Jeg har benyttet både SAS og Norwegian til og fra Bardufoss i en årrekke. Kanskje er det sunt med et skifte, og konkurransen mellom de to gjør at de alltid må være på tå hev, sa Gåre — og deler nok slike synspunkter med svært mange reisende over Bardufoss.

Norwegian har inngått en fireårsavtale verdt 250 millioner kroner årlig med Forsvaret. Avtalen strekker seg fra 2024 til 2028. Norwegian blir å fly ruten mellom Oslo og Bardufoss 17 ganger i uka, tre færre enn det SAS har i dag.

Norwegian må regne med å bli fulgt med falkeblikk av passasjerene

I skrivende stund koster en enveisbillett med SAS fra Bardufoss til Oslo cirka 1.100 kroner, dersom du planlegger å reise i september og bestiller god tid i forveien. Norwegian kan imidlertid ikke love lavere flypriser mellom Oslo og Bardufoss når de starter opp tilbudet neste år.

– Prisene styres jo generelt av tilbud og etterspørsel. Vi har ikke mulighet til å spekulere i fremtidig prising, sa kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Grete Kruse, til Folkebladet onsdag.

Både priser og rutetilbudet vil bli gjenstand for sterkt fokus blant de som reiser over Bardufoss. At Norwegian i likhet med SAS havner i en monopolsituasjon ved Midt-Tromsregionens flyplass gjør at selskapet må regne med å bli fulgt med falkeblikk. Tidligere har det vist seg at prisene fra både Evenes og Tromsø kan være betydelig billigere enn fra Bardufoss — og det oppleves uakseptabelt og urettferdig for mange passasjerer.

Uansett er det et faktum at Norwegian — som har levert meget sterke økonomiske resultater denne sommeren — er vinneren i kampen om et svært attraktivt anbud. SAS, som sliter enormt økonomisk, og sitter fast i en konkurskarantene-gjørme i New York, er den store taperen. Dette var trolig det selskapet trengte aller minst akkurat nå.

Mens SAS sliter med en flyflåte som i stor grad er i ferd med å gå ut på dato, lover Norwegian at de i avtaleperioden skal erstatte vanlig drivstoff med fossilfritt flydrivstoff for «en betydelig andel» av forbruket på reisene knyttet til Forsvaret — som har lagt spesielt vekt på miljøkrav i anbudskonkurransen. Trolig ble også det avgjørende, i tillegg til totalprisen i anbudet.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her