Det er en enkel logikk at dersom man sier nei til alt, så skjer det ingenting. Høyre har i flere store viktige saker rodd motstrøms i samferdselspolitikken i Troms. Sist ut er saken om forsvarsveier i Troms — veier som i dag ikke er dimensjonert for tyngre militære kjøretøyer og materiell, og som trenger tunge oppgraderinger.

I juni i år behandlet fylkestinget sitt innspill til Nasjonal Transportplan. Som en følge av Russlands invasjon og angrepskrig på Ukraina ble fokuset på infrastruktur som er viktig for forsvar, sikkerhet og beredskap i nord løftet høyt i innspillet fra Troms og Finnmark.

Fylkesrådet har vært tett på samferdselsdepartementet for å løfte viktigheten av forsvarsveier i vårt fylke, og synliggjort at vi er klare for å ta ekstraordinære løft. Fylkeskommunen er, gitt finansiering, både faglig rustet og villig til å utvikle infrastrukturen i henhold til behovene som eksempelvis forsvaret i Troms har.

Statens vegvesen har på sin side sendt ut høring på overføring av fem forsvarsveier i Troms til staten. På tross av enorme investeringsbehov og selv om departementet har bedt om vektlegging av forsvar, beredskap og samfunnssikkerhet, har ikke statens vegvesen prioritert ett eneste større riksvegprosjekt i Troms og Finnmark i kommende NTP-periode.

I tillegg påpeker vegvesenet selv at de i stor grad mangler kompetansen til å overta infrastrukturen som forsvarsveiene representerer uten økte administrative ressurser og kostnader.

Heldigvis er det ikke for sent — Høyre har denne uken muligheten til å få egen samferdselspolitikk inn på rett spor

Fylkeskommunen har derimot allerede kompetansen på plass i egen organisasjon og kjenner tilstanden på veiene godt. Ved en overføring av forsvarsveier til statlig eie vil i tillegg transportnettet i Troms bli mer oppstykket og fragmentert mellom fylke og stat. Arbeiderpartiet mener derfor at en omklassifisering av forsvarsveier fra fylke til stat er feil vei å gå.

Høyre varsler i motsetning til Arbeiderpartiet at de ønsker forsvarsveier overført til staten, på tross av at det vil føre til mer byråkrati for samferdselssektoren og større fragmentering av veinettet i Troms. Denne saken stiller seg i rekken av store samferdselssaker for Troms der Høyre på ulike nivåer stemmer mot all form for fremdrift og utvikling av vei og infrastruktur i Troms.

I Tromsø ble det viktigste samferdselsløftet for Tromsø gjennom en byvekstavtale vedtatt mot Tromsø Høyre sine stemmer. Troms Høyre stemte på sin side mot tidenes største løft for dårlig fylkesveg i Troms, Fylkesveiløftet. Fylkesveiløftet har allerede i 2023 har vist store resultater mange steder i fylket, og flere strekninger står for tur de neste årene. Sist ut i rekken over samferdselssaker Høyre er imot, er forsvarsveiene i Troms. Saken skal opp til behandling i fylkestinget denne uken.

Arbeiderpartiet har vært pådriver og garantist for fylkesveiløftet i Troms, byvekstavtale i Tromsø og vil nå ta ansvaret for opprusting av forsvarsveier i Troms, sammen med et helhetlig og godt transportnett som kommer hele fylket til gode.

Vi er mange som savner et ansvarlig Høyre som er med på å ta de store grepene og støtter opp om de store linjene for utvikling og fremdrift for samferdsel i Troms. Heldigvis er det ikke for sent — Høyre har denne uken muligheten til å få egen samferdselspolitikk inn på rett spor når både byvekstavtale og forsvarsveier skal opp til behandling i fylkestinget.

Det er enkel logikk at dersom man sier nei til alt, så skjer det ingenting.

Vil du bidra med din mening? Send debattinnlegg på epost her