BLÅCOMPANIET frontes av multikunstneren Svein Arild Berntsen fra Vangsvik, også kjent som «Pappa Svein», på vokal og harmonica, og en av de store gitarheltene som Finnsnes har fostret fra 60-tallet, Steinar Steffensen, på sologitar/vokal. Kompaniet kompletteres med Bengt Karlsen (ex-Marrakesh) på tangenter/vokal og Trond Lande på bass/vokal. Jonas Karlsen er nærmest å regne som fast gjest på trommer, og på denne CD-EPen med tre låter, har Tonje Åsali Jenssen og Eline H. Åsbakk vært korister.

SELV OM EN kan si at Blåcompaniets musikalske grunnmur består av tradisjonell blues, så har de gjort bevisste valg for å bygge på denne litt for trange genren med nye byggeklosser av både rock, reggae og rootspreget countryblues. Men alltid med blå bunn og levert med sjel og ekthet.

DENNE CD-EPen er en forsmak på et helt album som Blåcompaniet for tiden jobber med å spille inn i Kysten Studio i Tromsø. To av låtene på denne skiva er signert Svein Arild Berntsen og Blåcompaniet i fellesskap, tittellåten «Plommå i egget» på kav rogalandsdialekt og den engelskspråklige «She Took Me Up». Den tredje låten er coverlåten «Waterlow» med Ian Hunter.

ALLER BEST fungerer den norske tittellåten, som fremstår som en vellykket hybrid av musikalske ytterpunkter som rockebandet Stavangerensemblet på den ene siden og 3 Busserulls/Vestlandsfanden på den andre.

IFØLGE STEINAR STEFFENSEN vil Blåcompaniet fortrinnsvis satse på norskspråklige låter når de igjen går i studio, mens live-repertoaret fremdeles vil ha innslag også på engelsk. Hele albumet er planlagt å være ferdig tidlig neste år, men i ventetiden kan folk kose seg med denne aperitiffen på tre låter. Et av Svein Arild Berntsens fargerike malerier pryder selve CD-en.

Plommå i egget av Blåcompaniet. Foto: Privat