CHRISTIANSSAND ENSEMBLE STÅR for et konglomerat av stilarter som amerikansk jazz, franske viser, og sigøynerjazz á la Django Reinhardt, men det som preger og gjør albumet «Etterskjelv» til en særdeles behagelig musikalsk reise, er mest av alt en håndfull vakre ballader med lysende tekster.

BAK DET LITT pompøst lydende navnet Christianssand Ensemble, tidligere Christianssand String Swing Ensemble — forkortet CSSE, står det en kompakt sekstett med Miguel Emilio D. Steinsland på vokal, Per Einar Watle på akustisk gitar/kor, Jarle G. Storløkken på akustisk gitar/kor, Marius Tobias Hoven på trombone/kor, Brynjar Rasmussen på klarinett/kor og Eirik Are Oanæs Andersen på kontrabass/vokal. Bandet ble dannet i 1999, og i tillegg til en forkjærlighet for lange navn, så har de også åpenbart en ekte kjærlighet til musikken de spiller — et konglomerat av stilarter som amerikansk jazz, franske viser, og sigøynerjazz á la Django Reinhardt.

Les flere anmeldelser her

MEN DET SOM preger og gjør albumet «Etterskjelv» til en særdeles behagelig musikalsk reise, er mest av alt en håndfull vakre ballader med lysende tekster. Fra «September» som har høstens iboende sårhet i seg, både i og mellom linjene, til «Et minne», som vart beskriver tapet en eldre dame føler når livsledsageren hennes går bort. — En kropp e sliden nå, hvorfor blei ho igjen?, kunne de reist i lag?, det føles tomt her nå, ho klarer ikke glemme det som var kjent og kjært.

ARRANGEMENTENE ER UTSØKTE og alltid vel tilpasset Miguel Steinslands vokal, som formidler essensen i tekstene meget godt, noe «Ensomhetens øy» er et godt eksempel på. Det hele blir bare vidunderlig vakkert, og når inn til sjelen. Av låter i den mer up-tempo Django Reinhardt-stilen finner vi «Mamma Larsen», «Egne bein» og den litt heseblesende «Ta tak i meg», alle selvsagt levert med både energi og entusiasme. Albumtittelen «Etterskjelv» er hentet fra teksten til den storslagne og ambisiøse åpningslåten «Interferensen», delvis i marsjtempo og med et spennende arrangement. Det er også to instrumentalnummer med på skiva i form av «Caa Cati» og «Skygge». Sigrid Moldestad har vokalen på den rolige vuggesangen «Sov nå».

TIL SYVENDE OG sist er det de vakre balladene som utgjør styrken til albumet og gir det særpreg. Et av skivas aller beste kutt er den drømmende og vare «Siste trapes», hvor franske Charles Aznavour møter 50-tallets store norske crooner Jens Book Jenssen gjennom Miguel Steinslands vokal — det er nesten som man kan se gyldent stjernestøv drysse ned fra oven på en steinkake som snurrer rundt med 78 rotasjoner per minutt. «Hører du det snør» er også betagende og romantisk, fnugglett og forfriskende som snøkrystaller mot nesetippen en kald februarkveld. Balladene på plata gir S i karakterboken for eleganse og tidløshet — Christanssand S.

"ETTERSKJELV" ER ET spennende og helstøpt album, med låter som garantert vil gi deg gåsehud — sågar med etterskjelvinger.

TIRSDAG (4. februar) kan bandet oppleves i Kunnskapsparken på Finnsnes.

Anmeldt. Folkebladets musikkanmelder Olaf Øwre triller en femmer på terningen for Christianssand Ensembles siste album "Etterskjelv. Foto: Byråfoto