Asbjørn Krogtoft, med artistnavnet ASA, var frontfigur i gruppene 1-2-6 og Taboo før han fortsatte platekarrieren som soloartist. Han står bak en av de mest populære og anerkjente komposisjoner innenfor norsk pop/rock: «Graveyard Paradise». Det er da også den som avslutter konsertkvelden hos Fruene på torget, låten Krogtoft skrev før han fylte tyve; låten som flere ganger er blitt kåret til en av Norges beste popsanger. Krogtoft er da ikke bare en god musikalsk formidler, han er like mye en sympatisk historieforteller mellom låtene, og han er uærbødig nok til å omtale konserten som en slags «kosetime» (det er i så fall tidsmessig snakk om nærmere to). Men det publikum faktisk får oppleve, er et stykke gullalder fra norsk pop.

ASA turnerer som duo: Vokalist og gitarist Krogtoft har med seg Aksel Bakke på bass og perkusjon, og med ASAs vokal og gitarspill i forgrunnen er livvesounden tilført behagelig dybde. I august 1967 kom «Graveyard Paradise» på hitlistene. Senere sammen høst stod ASA på scenen med 1-2-6 på Ørneheimen i Sandvika.

Fredag kveld fantes det publikummere hos Fruene på torget som var på den konserten. Det er ikke alle artister forunt å stå på en scene og fremføre egne hitsingler fra 50 år tilbake. Der fremstår «Rekkene» som et særlig godt eksempel: Da den kom i 1969, ble den fremført av en 21-åring. For to uker siden fylte Krogtoft 70. Det er fascinerende å sammenligne originalen med hvordan han i år 2018 fremfører livsreisen i teksten med egne år i bakgrunnen.

ASA har en imponerende katalog å hente materiale fra, fra egen produksjon, fra bandene han var i, fra Bob Dylan – og fra ennå uutgitt materiale, låter som fremdeles bare er på demostadiet. Det er låter på norsk og engelsk, på bokmål og på dialekt. Det er låter som har satt spor, både hos artisten selv og i musikkhistorien.

Da er en slik konsert, fremført av opphavsmannen, faktisk en stor opplevelse.