Danseforestillingen GLEMT er erindringer om krig, om å miste, om å glemme og om å forsøke å reise seg igjen. Stykket baserer seg på autentiske lydopptak av førstehåndskilder fra krigen, der noe av materialet er hentet fra historiske lydarkiv. I tillegg har Grøtte gjort nye lydopptak, blant annet med sin egen bestefar.

Harstad og Oslo har allerede hatt forestillingen på besøk med bare utsolgte hus, og til Tromsøs tre forestillinger 4. og 5. mai er allerede samtlige billetter revet bort.

– Det er tydelig at forestillingen treffer publikum på en helt spesiell måte, og at vår nordnorske krigshistorie er noe som opptar mange.

– Vi er spent på hvordan den nå vil bli tatt imot på Finnsnes, forteller Grøtte.

Erindringer om krig

Både anmeldere og publikum har trykket GLEMT til sitt bryst, og under forestillingens urpremiere på Festspillene i Nord-Norge juni i fjor kom det både tårer og trampeklapp fra publikum – og seksere fra anmelderne. Den gir folkelige skildringer fra dem som ble offer for okkupasjon og deportering, menn, kvinner, unge og gamle.

Ektemann og komponist Herman Rundberg er ansvarlig for musikken. Idé og koreografi er ved Simone Grøtte.

Identitet

Grøtte (33) er danser og koreograf fra Lakselv i Finnmark, blant annet kjent for den kritikerroste publikumssuksessen Mannen som stoppa hurtigruta. Arbeidet bærer sterkt preg av hennes nordnorske og samiske bakgrunn, der den veves inn et moderne uttrykk både i tematikk, scenografi og musikk.

Forestillingene hennes utforsker spørsmål rundt identitet og tilhørighet, med en dypt menneskelig tilnærming. Grøtte har tidligere gjort samprorduksjoner med store institusjoner som Hålogaland Teater, Varangerfestivalen og Riddu Riddu-festivalen.

Nordnorsk krigshistorie

– Det er spesielt viktig for meg å få satt opp forestillingen her i nord. GLEMT har den brutale nordnorske krigshistorien som bakteppe.

– Den forteller ei historie som altfor sjeldent blir fortalt, sier Simone Grøtte.