Det hevder Jasmin Agovic-Nordaas, som er partiuavhengig representant i Lenvik kommunestyre. Ifølge han står nemlig interrimfellesnemnda, grupperinga som skal stake ut kursen for Senja kommune, i fare for å gjøre en juridisk brøler.

– Denne nemnda, som består av formannskapene i Lenvik og Tranøy, er opprettet etter kommunelovens paragraf 28 og er på mange måter gitt en utvidet makt. Interrimfellesnemnda har imidlertid ikke mandat til å ansette en rådmann til den nye kommunen, poengterer Agovic-Nordaas.

Han viser til kommunelovens paragraf 22 som kort og konsist fastslår at det er kommunestyret sjøl som ansetter sin administrasjonssjef.

Problematisk utlysningstekst

Interrimfellesnemnda har startet jakten på en prosjektleder som skal styre den administrative biten frem mot kommunesammenslåinga. I denne anledning er det skissert en utlysningstekst. Det er denne teksten Agovic-Nordaas mener er i strid med lovverket.

– I utlysningsteksten står det at man søker etter en prosjektleder/administrasjonssjef (rådmann). Legges det ut en slik annonsetekst er det et lovbrudd.

Agovic-Nordaas, som bekrefter at han har sett utlysningsteksten med egne øyne, understreker at det ikke er noe problem at interrimfellesnemnda ansetter en prosjektleder, men at administrasjonssjefsbiten ikke er i samsvar med loven.

– Interrimfellesnemnda skal på sikt bli en fellesnemnd. Ei fellesnemnd får sitt mandat i samsvar med inndelingsloven, og denne åpner for at nemnda kan ansette rådmann – så fremst kommunestyrene er villig til å gi en slik fullmakt. Men enn så lenge er vi ikke der, og da er det kommuneloven som gjelder.

Må avvente

Det som bekymrer Agovic-Nordaas er at han mistenker at de i interrimnemnda sjøl er fullstendig klar over det manglende mandatet til å ansette rådmann.

– Hvis man leser intensjonsavtalen mellom Lenvik og Tranøy kommer det klart og tydelig frem at interrimfellesnemnda ikke har anledning til å ansette rådmann, men likevel er det forfattet en utlysningstekst som går på tvers med dette. Meninga bak er at man vil ha en prosjektleder som skal gå over i en rådmannsstilling for den nye kommunen i 2019, men per dags dato er det ikke anledning til å gjøre en slik manøver.

– Så du mener man bør vente med å lyse ut stillinga til fellesnemnda er etablert?

– Absolutt! Hvis ting skal gjøres korrekt må man avvente til fellesnemnda er konsituert. Denne nemnda må så komme tilbake til kommuenstyrene og be om fullmakt etter inndelingsloven til å ansette rådmann, og da er det selvfølgelig opp til kommunestyrene å avgjøre om en slik fullmakt skal gis, sier Agovic-Nordaas.

Kommer ikke til å bryte loven

Ordfører i Tranøy kommune og leder av interrimfellesnemnda, Jan Fredrik Jenssen, understreker at de i nemnda er klar over lovverket og sånn sett er på linje med Agovic-Nordaas.

– Interrimfellesnemnda kan ikke ansette rådmann, men vi diskuterer hvorvidt vi i utlysningsteksten skal åpne for at prosjektlederen sannsynligvis kommer til å bli den nye rådmannen, sier Jenssen som mener at prosjektlederstillinga vil kunne anses som mer attraktiv dersom den på sikt gjøres om til ei rådmannsstilling.

– Er det noe poeng å nevne rådmannsbiten når nemnda ennå ikke har anledning til å ansette rådmann?

– Nå er den utlysningsteksten ikke noe vi sjøl har laget, men noe vi har klippet og limt fra andre. Vi følger andre kommuners anbefalinger, og har også lent oss på informasjon gitt av kommunaldepartementet, sier Jenssen.

Interrimfellesnemnda har møte mandag 3. april. Der skal utlysningsteksten opp til vurdering.

– Er det aktuelt å avvente utlysninga til fellesnemnda er etablert?

– Nei, etableringa av fellesnemnda kommer senere når Stortinget fatter sitt vedtak om kommunesammenslåing før sommeren en gang. Inntil den tid er det viktig å gjøre verden oppmerksom på at vi søker folk. Vårt mål er å få en prosjektleder på plass så fort som mulig.

Jan Fredrik Jenssen, leder av interrimfellesnemnda, fastholder at nemnda ikke kommer til å bryte lovverket. Foto: Maria Holm Simonsen