Det bekrefter arrangøren til Folkebladet, mandag.

Og det er ikke bare denne sommeren de kommer. Arrangøren har signert en 3-årsavtale som gjør at far og sønn Solberg vil være på plass i 2019 og 2020 også. Arrangøren har nemlig gått inn som sponsor, i likhet med Cirkle K, for Oliver Solberg.

– Det er litt spesielt, at et arrangement går inn som sponsor for en fører. Vi tror det vil være virkningsfullt. Vi vil gjøre dette til en happening, som vi også etter hvert kan få litt oppmerksomhet i Europa for, sier initiativtaker og speaker under Bakkeløpet, Per Christian Håveødegård

– Det er egentlig en sensasjon at vi har fått til denne treårsavtalen med Oliver og Petter, men det har vi altså klart å få til der oppe nå, sier han.

Kontinuitet

Foran Bakkeløpet i 2017 la arrangøren en femårsplan. I fjor var planen å få kjente og profilerte førere nordover og det gjorde man, med blant annet Andreas Bakkerud og Petters bror, Henning Solberg, tilstede. Og i år kommer altså Petter Solberg, sammen med sønnen Oliver og kona Pernilla Solberg.

– Vi har lyst til å stabilisere arrangementet som en stor trekkmagnet i Nord-Norge. Da ar vi avhengig av å ha stabilitet i forhold til det som skal skje, sier Håveødegård.

Han er sikker på at Petter Solberg vil bli en god ambassadør for Bakkeløpet, med den statusen han har.

– Det er viktig å ha med Petter. På lik linje med Andreas (Bakkerud) og Henning (Solberg), så kan Petter komme hit og få en aha-opplevelse når han ser for en vanvittig bakke dette er i forhold til andre bakker ute i Europa. Kanskje etter hvert, så kan han dra med seg profilerte førere fra Europa, sier han, og fortsetter:

– Skal vi bli et stort arrangement i norsk sammenheng, så er vi avhengig av å bruke de vi har. Petter er fortsatt den eneste som er verdensmester i to grener. I Norge tenker vi kanskje ikke så mye over det, men han er et ikon som mange ser opp til. Internasjonalt er han en kjempestjerne.

Solberg satte virkelig sitt navn på rally-kartet både i Norge og hele verden da han i 2003 ble verdensmester i rally. 11 år senere, i 2014, ble han den aller første verdensmesteren i rallycross også.

Ny bakkerekord?

Når det gjelder 16 år gamle Oliver Solberg, så er det ikke sikkert at han kommer til å kjøre selve bakkeløpet.

– Petter har aldri kjørt et bakkeløp siden 1999 i Norge. Han har aldri kjørt et bakkeløp mot Oliver tidligere, men nå får vi se om Oliver får kjøre selve bakkeløpet i år da. Vi får se om vi får lov til det, det er jo noen ting der med at han ikke er 18 år enda, forteller Håveødegård.

I fjor satte Henning Solberg ny bakkerekord med tida 1 minutt og 42 sekunder.

– Henning satt bakkerekorden i fjor, kanskje kan Petter ta den nå, også kanskje Oliver kan ta den om to år, spår Håveødegård.

Gode kamerater

På spørmål om hvor mye dette koster dem, svarer Håveødegård slik:

– Nei, det er ikke så farlig, humrer han.

– Jeg jobbet for Petter i år 2000 så vidt, og han har vært en god kamerat i nesten 20 år. Han gjør dette mye fordi jeg er involvert og fordi jeg spør pent, forteller han.

Gatebil vil også være godt representert. I fjor ble ni biler fraktet oppover. I år kjører tre biler nordover fra østlandet med 27 biler lastet på. Som i fjor vil det også skje forskjellige eventer i forkant av selve Bakkeløpet som går av stabelen lørdag 21.juli. Nytt av året er at det skal kjøres Bilcross i Bardu på onsdagen før denne helga, blant annet med legenden Martin Schanke som deltager.

En annen ting som er nytt av året er at det vil være treffcamp helt nede ved veien, hvor folk kan komme allerede på mandagen og slo seg til ro.

– Det har aldri vært noe i nærheten av dette nord for Mo I Rana. Dette er vanvittige greier. Vi har en regel at alt skal være på plass før løpet begynner, og det inkludert sponsorer også. Man er helt avhengig av det når man skal drive over så mange år. KNA Troms, dette hadde aldri gått uten dem, de er en kjempestor hjelp oppi dette her, avslutter Håveødegård.

STJERNE: Petter Solberg er verdensmester i både rally og rallycross. Her er han i aksjon på Lånkebanen i 2010 x Foto: Geir Olsen / NTB scanpix