Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ved Finnsnes biltilsynsdistrikt første halvår 2018 ble registrert 337 nye personbiler. Av disse var 17 stykker av merket Nissan Qashqai, noe som fører bilmodellen opp på toppen av salgsstatistikken. Med kun ett eksemplar mindre solgt følger fjorårets vinner Mitsubishi Outlander og Volkswagen Tiguan på delt andreplass.

Økt etterspørsel etter elbil

Det er Andslimoen Bil som er forhandler av Nissan i Midt-Troms.

– Salget vårt med Nissan i år har vært veldig bra. Qashqai er en bil som er veldig populær i vårt distrikt, i og med at det er en bil som tilbys med rett kombinasjon av firehjulstrekk og diesel. Så er den også veldig prisgunstig nå på grunn av at diesel ikke er så populært i de store byene, og derfor kjører de gode priser på dem. Vi har også en sentralavtale med Forsvaret, hvor de tar ut en del Nissan Qashqai og Navara, som også hjelper på salget, forteller daglig leder, Morten Smevik.

En annen populær modell fra Nissan er elbilen Leaf, som solgte i 13 eksemplarer første halvår.

– Den har kommet med lenger rekkevidde, og da er det med en gang en bil som er mer aktuell for distriktet vårt. Vi merker helt klart en økt etterspørsel nå enn med den forrige modellen. Samtidig har det blitt et helt annet og mye penere design på bilen, sier Smevik.

Populært med SUV

Av bilmerkene er det Volkswagen som har flest nyregistreringer i distriktet så langt i år. Volkswagen var det merket som gikk mest tilbake i Midt-Troms i fjor, men har nå kommet seg tilbake på toppen.

– I fjor hadde vi en nedgang, siden vi manglet to mann. Så fikk jeg en ny mann inn og det tar litt tid før han blir varm i trøya. Så det er bemanningen det kommer an på, forklarer Odd Arild Nordseth, daglig Leder hos Sulland Bardufoss.

Den mest populære Volkswagenmodellen i Midt-Troms for øyeblikket er Tiguan.

– Vi merker at det går mer over på SUV-biler og Tiguan er jo kjempemessig i størrelse, prismessig ligger den godt an, og den er samtidig godt utstyrt. Det har blitt en bestselger etter hvert. Golf selger alltid en del, men vi merker at det går mer over på SUV. Vi har også fått en ny SUV som heter T-roc, sier Nordseth, som er spent på hvordan salget blir i siste halvdel av året.

– Det er en ny målemetode for utslipp på bilene som blir gjeldende nå, så det blir spennende å se hvordan det slår ut på salget, sier han.

Lite igjen på lager

I fjor tronet Volvo på toppen av salgsstatistikken, og Bil i Nord på Botnhågen mer enn fordoblet salget av nye Volvoer fra året før. Like bra har det ikke gått til nå i år.

– Salget har forsåvidt vært bra. Vi hadde vel et unormalt sterkt år i fjor, som var en «all time high». Ser vi på markedsandelen for Volvo i Norge så har vi fremdeles en sterk posisjon, sier daglig leder, Geir Albertsen.

Mange av den mest populære modellen, V90, ble registrert i år, men solgt i fjor. Det skyldtes lang leveringstid. Albertsen spår nå en god avslutning på året.

– Jeg tror resten av året kan blir veldig positivt. Nå har vi lite biler på lager og har solgt oss litt ut. Det er en litt rar problemstilling. Nå vet jeg at vi vil få inn en del biler ut over høsten og som vil være leveringsklare før jul. Så vi har mange biler nå som kan være leveringsklare og registreres på årets avgifter. Vi har jaktet og gjort en formidabel jobb for å få tak i flest mulig biler, sier han.

Albertsen mener usikkerheten i bransjen kanskje er større nå enn den noen gang har vært.

– Det går på avgifter og hvilken drivlinje skal man velge; el, diesel eller hybrid. Vi har møtt den utfordringen med å kjøre mye på leasing. Jeg tror kundene ønsker trygghet nå i et så usikkert marked, sier han.

SUV: – Volkswagen Tiguan har blitt en bestselger, sier daglig leder for Sulland Bardufoss, Odd Arild Nordseth. Foto: Jan-Erik Bergstad
LEASING: Daglig leder Geir Albertsen hos Bil i Nord Finnsnes sier de har et større antall hybrider i leasing nå enn noen gang før. Foto: Vidar Bjørkli