For en tid siden skrev Folkebladet om at avtroppende rådmann, Margrethe Hagerupsen, har rett på en retrettstilling i Lenvik kommune. Da Folkebladet stilte spørsmål om hvilken stilling Hagerupsen skal inn i, svarte lenvikordfører Geir-Inge Sivertsen at hun nok blir å inngå i rådmannens stab i en eller annen form.

– Nå må ordfører kjenne sin besøkelsestid, for han har ikke mandat til å bestemme hvor Margrethe Hagerupsen skal ha sin retrettstilling. Det er den øverste administrative leder som skal bestemme hvor denne stillinga skal legges, altså den nye rådmannen, Bjørn Fredriksen, påpeker Agovic-Nordaas.

– I artikkelen var det vel mer en sannsynliggjøring av utfall enn konstatering?

– Han antydet veldig sterkt at hun skal inngå i rådmannens stab. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig, men med bakgrunn i ting som har skjedd i det siste. Blant annet det at et flertall gikk imot da spørsmålet om å forlenge Hagerupsens åremål ble behandlet. Da er det klart at man reagerer når ordføreren uttaler at hun skal inngå i rådmannens stab igjen, sier Agovic-Nordaas.

Ikke konspiratorisk

Den frittstående representanten legger ikke skjul på at han har oppfattet Hagerupsen som en kontroversiell rådmann. Det begrunner han med å blant annet vise til at Lenvik gjennom Hagerupsens tid har en rekke Kofa-fellelser på seg, samt at hun har vært i rettslig strid med to kommunestyrerepresentanter.

– Folk kan nok oppfatte meg og et par andre som konspiratoriske eller generelt negative, men det er ikke det som er tilfellet. Jeg er opptatt av at Lenvik kommune skal fremstå i et bra lys, og at kommunen jeg selv bor i følger lover og regler, sier Agovic-Nordaas.

Jon Kvistad i Lenviklista er enig i at ordfører Sivertsen gikk for langt i sine uttalelser.

– Jeg mener også at han har fortiet det faktum at rådmannen skulle inn i en retrettstilling. I julimøtet sa han ingenting om dette annet enn at hun ikke skulle fortsette som rådmann etter at åremålsengasjementet utgikk, sier Kvistad.

– Hadde det utgjort noen forskjell om han hadde gjort det?

– Ja, det kunne det gjort. Ordførers uttrykkelige ønske var at Hagerupsen skulle fortsette som rådmann i to år til, og hadde kommunestyret stilt seg bak dette kunne vi spart en halv million kroner i lønnsutgifter.

Han mener for øvrig det er uheldig dersom «gammelsjefen» blir sittende i lederstaben sammen med «nysjefen».

– Da er det fort at de ansatte havner i en vanvittig lojalitetssituasjon, mener Kvistad.

Samme svar hos rådmannen

Ordfører Geir-Inge Sivertsen blir nokså oppgitt av utspillet fra Agovic-Nordaas.

– Det er selvsagt rådmannen som avgjør hvor retrettstillinga skal legges, og jeg kunne jo selvfølgelig henvist journalisten til rådmannen for å få svar på spørsmålet, men svaret derfra hadde blitt akkurat det samme. Med respekt å melde så blir dette flisespikkeri, sier Sivertsen.

Han understreker for øvrig at de ikke jobber i et vakuum mellom politikk og administrasjon på rådhuset.

– Det er rådmannen som har ansvaret for Hagerupsen når hun ikke lenger er rådmann, men når hun fortsatt er rådmann som skal over i en retrettstilling forholder hun seg til ordfører. I en overgangsperiode må det sevfølgelig være dialog om situasjonen, understreker Sivertsen.

– Har du fortiet at Hagerupsen skulle inn i en retrettstilling, som Kvistad hevder?

– Jeg har jo forutsatt at gruppeleder i Lenviklista klarer å være såpass fokusert om saker til behandling, og at han også evner å få med seg relevant informasjon, at han har fått med seg det selvsagte — nemlig at Margrethe Hagerupsen eier ei stilling i Lenvik kommune etter at åremålsperioden som rådmann er over. Dette er det informert om flere ganger, og det er tidligere også omtalt i media. Så oppfordringen er altså at kommunestyrets medlemmer må begynne å følge bedre med, sier Sivertsen.

– Begynner å ligne forfølgelse

Margrethe Hagerupsen stiller spørsmål om ikke de to kommunestyrerepresentantene kjenner sitt arbeidsgiveransvar.

– Men, hvis man har oppfattet meg som en så kontroversiell rådmann, hvorfor har de ikke kvittet seg med meg? En rådmann kan man kvitte seg med på fem minutter bare man har flertall. Hvorfor vente til jeg er gått av med å ta dette opp? spør Hagerupsen.

Stiller spørsmål

Den avgåtte rådmannen legger ikke skjul på at hun er svært lei av at Jasmin Agovic-Nordaas og Jon Kvistad er ute etter henne.

– Jeg er 63 år gammel, og dem har gjennom kommunestyret prøvd å ta fra meg alle de rettigheter som jeg har opparbeidet gjennom 45 år i arbeid — jobbrettigheter og lønnsrettigheter. Hvor er deres arbeidsgiveransvar? Nå begynner det å ligne forfølgelse det dem holder på med, og det er så stygt at jeg ikke har ord for det, sier Hagerupsen.

Hun viser til at hun nå er gått av som rådmann, og er som en enkeltansatt i Lenvik kommune å regne.

– Hvilken annen kommuneansatt ville de gjort dette imot? Hvor langt ned må jeg før de er fornøyde? For dette utspillet har ingenting med kommunens ve og vel å gjøre, men at man er ute etter å ta meg. Jeg synes det er forferdelig nedrig, og med det mener jeg ondskapsfullt, sier Hagerupsen.

Feilaktig påstand

Hun påpeker for øvrig at det er feil at hun har vært i rettstvist med to kommunerepresentanter. De to, Gunnar Johnsen og Terje Konradsen, var nemlig ikke en del av kommunestyret da bakgrunnen for rettstvisten fant sted gjennom årene 2009 til 2011.

Jon Kvistad har ingen kommentar utover det han allerede har uttalt. Jasmin Agovic-Nordaas legger ikke skjul på at han blir litt oppgitt over den avtrådte rådmannens utspill.

– Det er ingen som er ute etter Margrethe Hagerupsen, så jeg synes det er noe smålig at hun gjør seg til et offer her. Jeg rettet i denne sammenheng kritikk mot ordføreren for å tildele en stilling han ikke hadde mandat til. Jeg kommer til å akseptere og respektere stilinga hun får så lenge det går riktig for seg — nemlig at den nye rådmannen avgjør plasseringa, sier Agovic-Nordaas.

Flisespikkeri: Ordfører Geir-Inge Sivertsen kaller utspillet for flisespikkeri.
Spørsmål: Avgått rådmann i Lenvik kommune, Margrethe Hagerupsen, stiller spørsmål ved agendaen til Jasmin Agovic-Nordaas og Jon Kvistad. Foto: Trond Sandnes Foto: Trond Sandnes