Ekspertene VG har snakket med mener antallet førere som har brutt så langt denne sesongen er uvanlig høyt.

– Før denne sesongen ble det bestemt at motorreglementet skulle låses ut 2025. Alpine og Ferrari har bygd helt nye motorer, og de har tatt ut hva de kunne ut av motoren. De har en motor som skal holde i fire sesonger, og hvis du kommer på hælene med effekten nå, så blir du lidende i fire sesonger. De tar heller risikoen med at motoren er rask nok, sier Viaplay-ekspert og tidligere racerfører Thomas Schie.

Motorreglementet Schie henviser til er at de ulike teamene, fra denne sesongen fram til 2025, ikke kan gjøre prestasjonsforbedrende endringer på motoren.

Ferrari-motorene står for ti av 18 brudd i 2022-sesongen. Det er tre team som har Ferrari-motor; Alfa Romeo, Haas og naturligvis Ferrari. Her er oversikten:

  • Ferrari (Ferrari, Alfa Romeo og Haas): Ti brudd

  • Red Bull Honda (Red Bull og AlphaTauri): Fem brudd

  • Mercedes (Mercedes, Aston Martin, McLaren og Williams): To brudd

  • Renault (Alpine): Ett brudd

– Ferrari har fått frem en motor som er ny. De har (tidligere sesonger) kjørt med en motor som ikke har hatt like bra effekt som Mercedes og Red Bull. Ferrari har tøyd den strikken ganske godt den sesongen, og det er en medvirkende årsak til at vi har sett disse motorproblemene, sier Viaplay-ekspert Stein Pettersen.

Det har vært store endringer på bilene i forkant av 2022-sesongen. Pettersen mener det også er en viktig faktor til en rekke motorproblemer denne sesongen.

– Det å klare tyne det så maksimalt som det de gjør er helt avgjørende for om du kjemper blant «topp seks» eller om du er sjanseløst langt bak, sier Pettersen.

– Man beveger seg hele tiden ut i yttergrensene. Vi snakker tross alt om små motorer som yter mye hestekrefter.

Pettersen mener at dersom en fører skal kjempe om VM-tittelen, så må teamene erkjenne at det blir noen løp i sesongen hvor føreren må bryte på grunn av motorsvikt – som både Charles Leclerc og Max Verstappen har gjort.

Viaplay-eksperten tror TV-seere fremdeles må se flere biler bli rammet av motortrøbbel utover sesongen.

– Jeg tror helt sikkert at denne sesongen blir preget av at flere førere er nødt til å ta straffer for å bytte motorer. Vi kommer helt sikkert til å se at de fleste førere må ta «gridstraffer».

En gridstraff var noe Leclerc fikk da han gjorde endringer på turboenheten i forkant av Canada Grand Prix – noe som førte til at Ferrari-føreren måtte starte bakerst i løpet.