Det avslører Red Bull-rådgiveren Helmut Marko til tyske RTL.

– Takk Gud for at forbikjøring er mulig på banen i Sotsji, sier han.

Saken er at Max Verstappen uansett må bytte motor i løpet av de neste løpene. Førerne har lov til å bruke tre motorer per sesong. I det øyeblikk de tar i bruk den fjerde, blir de straffet med å starte sist i det neste løpet. Verstappen bruker allerede sin tredje denne sesongen. På Monza startet Mercedes’ Valtteri Bottas sist, fordi det var den fjerde motoren som ble tatt i bruk.

Etter den dramatiske krasjen mellom Verstappen og Lewis Hamilton på Monza-banen sist, kommer nederlenderen uansett ikke til å starte først ved Svartehavets bredd til helgen. Han fikk en straff på tre plasser i neste startoppstilling for sin kjøring der.

Hvert eneste poeng teller i gullkampen mot Lewis Hamilton. Når skal Red Bull ta i bruk en ny motor til Verstappen?

– Vi må bytte motor i løpet av de neste løpene. Det trenger ikke å skje i Sotsji, men det kan skje der. Vi avventer kvalifiseringen, vi avventer været - og så tar vi en avgjørelsen, sier Helmut Marko til RTL.

– Gudskjelov er det mulig å kjøre forbi i Sotsji. Vi får se hvordan farten blir sammenlignet med Mercedes. Så må vi justere strategien vår derfra.

Sotsji-banen er den gamle OL-parken fra vinter-OL i 2014. Der er det en langstrekke der det er gunstig å kjøre forbi. Marko ser altså muligheten for å hente VM-poeng, selv om Verstappen skulle måtte starte helt sist i feltet.

Valtteri Bottas i Mercedes kjørte seg opp fra startposisjon 19 til 3. plass på Monza sist.

Viaplay-ekspert Stein Pettersen skjønner godt at Red Bull vurderer å ta motor-byttet i Sotsji:

– Verstappen har uansett sin grid-straff fra Monza. Han har en bil som er en god del raskere enn mange av konkurrentene, det er mulig å kjøre forbi i Sotsji - og Verstappen er også en fører som har evnen til å kjøre forbi. På et eller annet tidspunkt er Red Bull uansett nødt til å ta motor-byttet. Sotsji er et bedre egnet sted enn mange andre.

Stein Pettersen peker også på at denne tredje motoren kan tas i bruk igjen senere i sesongen om Verstappen skulle komme utfor en ny krasj.

– Denne motoren er ikke ødelagt. Så da får de en ekstra motor å sjonglere med. Den kan hentes tilbake uten at Verstappen får en ny straff.

– Formel 1 er mye strategi, også mellom løpene. Og så spennende som det nå er i VM-sammendraget, kan hver eneste lille tvist avgjøre mesterskapet til syvende og sist.

Ifølge Helmut Marko har Sotsji vært en utpreget «Mercedes-bane» tidligere.

– Men nå i år er vi konkurransedyktige på praktisk talt alle baner, sier 78-åringen.

Max Verstappen fra Red Bull leder VM med 226,5 poeng foran regjerende verdensmester, Lewis Hamilton fra Mercedes, med 221,5 poeng. Disse to er i særklasse i årets Formel 1-mesterskap.

PS: Det ble ingen medaljer til Norge i OL-parken i Sotsji i 2014-OL. Samtlige medaljer ble tatt i fjellene ovenfor Sotsji. Derimot forsvarte Magnus Carlsen samme år sin VM-tittel i sjakk i området der Formel 1-banen ligger.