– Av alle små ting, som kanskje ikke betyr mye i den store sammenhengen, er spillerdrakten viktig for fansen. Ute på banen skal du se ut som en fotballspiller. Ikke et reklameobjekt eller en sirkusklovn.
Det sier Kjernen-talsmann Espen Viken til Adresseavisen. Før han er kjapp med å tillegge:
– Nå har Sparebanken tatt til vettet og hørt på supporterne. «Badeballen» er redusert til en «biljardkule», slik vi vil det skal være. Vi er superfornøyde, så takk for at dere har renvasket RBK-drakten!
RBK «fores» med tilbud om EM-kåte spillere
Opphetet diskusjon
I 2015 ble Sparebank1 SMN vært hovedsponsor for RBK.
Årsaken: Ett-tallet på spillernes mager, formet slik at fansen har kalt den en «badeball». (se bildet over).
Det er først og fremst størrelsen supporterne har reagert på, all den tid bankens logo er i sin helhet lenger oppe på spillertrøya.
RBKs nye venstreback vraket dansk storklubb
Tatt vekk
Fredag lanseres 2021-trøya. Og fra å ha vært kritisk tar Kjernen-talsmann Viken fram honnør-ordene.
For på drakta til Ciljan helt øverst i artikkelen er «badeballen» tatt vekk.
Bankens konserndirektør for kommunikasjon og merkevare, Rolf Jarle Brøske, medgir at tilbakemeldingene, både fra fansen og fra bankens kunder, er av hovedårsakene til draktas nye utseende:
– Vi har fått veldig tydelige tilbakemeldinger. De innspillene har vi tatt med oss, og årets drakt er blitt veldig fin, sier han til Adresseavisen.
– Dere har fått kritikk i flere år. Hvorfor skjer dette akkurat nå?
– Vi er hovedsponsor, og investerer veldig mye penger. Da er vi naturligvis opptatt av å være godt synlig på draktene. Så er det også slik at det tar noen år for en ny hovedsponsor å få innarbeidet akkurat dette i folks bevissthet. Nå har vi vært med en stund, og følte vi at det var trygt å ta et slikt valg, svarer han.
Glimt er i Spania, mens noen lag ikke får trene: Nå gir RBK-sjefen krystallklar beskjed
«Less is more»
En av RBKs største profiler, Per Ciljan Skjelbred, har testet den nye drakten.
Selv om midtbanespilleren er aller mest opptatt av det som skal skje med ballen i beina, er han ikke uenig med Viken, som synes drakta nå ser «renere og penere ut».
– Det er noe som heter «less is more», sier Ciljan - og fortsetter:
– En fin drakt. Vi er kjempefornøyde.
Da Kjernen møtte banken torsdag, fortalte også Viken om supporternes hjemmesider, som hver vår har vært «pepret» med innlegg om nettopp utseende på trøya.
– Det har vært lange tråder med innlegg hvert eneste år. Jeg tror det blir mindre i år, smiler han.