– Jeg var så redd. Jeg var virkelig redd, sier Leclerc etter å ha kjørt i mål som vinner. Han fryktet at gasstrøbbelet ville koste ham seieren.

– Han er så lettet, sier eksperten Stein Pettersen på Viaplay-sendingen.

– Det var så vanskelig på slutten med gassen. Det var veldig vrient, men vi klarte å komme oss i mål, sier Charles Leclerc.

Bilen til hans teamkollega Carlos Sainz (27) tok fyr. Spanjolen lå an til å kunne ta 2. plass og sikre dobbelt Ferrari-seier da bilen gikk opp i røyk.

Hamilton på pallen

– Det er klart at jeg hadde det i bakhodet, sier Leclerc om lagkameratens problemer.

– Ferrari strekker strikken langt. De viser i dag at de har tempoet, men det hjelper ikke når de får tekniske problemer, sier Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen.

– Vi tapte mange poeng. Vi må analysere hva som skjedde. Jeg mangler ord akkurat nå, sier Sainz i et intervju vist på Viaplay.

– Jeg hadde lett kjørt forbi Verstappen, slik at vi hadde tatt dobbeltseier.

Schumacher «dagens fører»

Lewis Hamilton (37) benyttet muligheten til å komme på seierspallen, mens Sainz satt betuttet etter brutt løp. Mercedes-kollega George Russell ble nummer fire og Esteban Ocon i Alpine nummer fem. Mick Schumacher (23) tok en hyggelig 6. plass og ble kåret til «dagens fører».

– Jeg er takknemlig til teamet som klarte å få bilen til lørdag morgen etter at jeg hadde krasjet på kvalifiseringen, sier Hamilton i et intervju vist på Viaplay.

Leclerc har nå 170 poeng, 38 poeng bak Verstappen, som hadde beste startspor og tok ledelsen fra start, men etter 12 runder kastet Leclerc seg foran Verstappen i en glitrende forbikjøring.

– Fortsetter Ferrari med dette tempoet - og en bil som holder til mål - så kan Leclerc ta inn Verstappens ledelse, sier Atle Gulbrandsen i Viaplay-studio.

– 2. plass er bra for oss på en dag som denne, sier Verstappen i arenaintervjuet.

Etter at både han og Leclerc hadde hatt sin første pitstopp, var Max Verstappen tilbake i ledelsen. Men Leclerc tok stadig inn på verdensmesteren, og kjørte forbi ham på den 33. runden.

– Bilen er så uforutsigbar. På den ene runden har jeg grep, på den neste ikke, sier Verstappen fortvilet på teamradioen.

Etter at han hadde vært inne til sin andre pitstopp, var han også passert av Sainz.

Alle hadde to-stoppsstrategi, og Verstappen overtok ledelsen da Ferrari’ene gikk inn. Men etter noen runder måtte han nok en gang se seg forbikjørt av Leclerc.

Da Carlos Sainz tilsynelatende var klar til å passere Verstappen og sikre dobbeltseier for Ferrari, så gikk altså bilen hans opp i røyk.

Leclerc var i ledelsen, men de siste rundene klaget han på at gasspedalen hang seg opp. Verstappen kuttet ned på forspranget, men Leclerc beholdt ledelsen inn i mål.

På samme måte som i Formel 2-løpet søndag formiddag ble også Østerrike Grand Prix preget av brudd på de såkalte «track limits». Førerne fikk advarsel etter advarsel.

Sergio Perez måtte bryte etter en krasj med George Russell.

Max Verstappen vant lørdagens sprintløp i Østerrike og økte dermed sin ledelse i VM-sammendraget. De to Ferrari’ene Charles Leclerc og Carlos Sainz fulgte bak ham.

303.000 tilskuere har vært på plass i Østerrike denne helgen.

PS: De tre førerne på pallen, Leclerc, Verstappen og Hamilton, fikk alle en betinget bot på cirka 100.000 kroner etterpå. Det skyldtes at deres fysioterapeuter/hjelpere ga dem ting før veiing. Det var på forhånd advart mot akkurat dette.