Det melder ligaen på sine hjemmesider.

De 20 klubbene har i dag i fellesskap blitt enige om å fjerne bettingselskapene fra fronten på spilletrøyene. Premier League blir dermed den første ligaen i Storbritannia som går til dette skrittet for å redusere reklamen for gambling.

Åtte Premier League-klubber har i dag bettingseslskaper som draktsponsor. Sky Sports anslår verdien av avtalene 60 millioner pund. Det vil si nesten 781 millioner norske kroner.

Det britiske regjeringen gjennomgår for tiden gjeldene lovgivning for bettingselskaper. I den forbindelse har det vært omfattende forhandlinger mellom Premier League, klubbene og departementet for kultur, media og sport om saken.

Premier League opplyser at de også samarbeider med andre sporter for å finne en ny kode for ansvarlig sponsing fra gamblingbransjen.

Toppklubben Newcastle og syv andre Premier League-klubber har i dag bettingseselskaper som hovedsponsorer. Det er derfor bestemt at klubbene skal få tre sesonger til å avvikle sine nåværende avtaler. Den nye bestemmelsen settes ut i livet etter at 2025/26-sesongen er ferdigspilt.

Også norske myndigheter jobber i disse dager med å gjøre det vanskeligere for utenlandske spillselskaper å profilere seg i det norske markedet, skriver NTB.

Regjeringen varsler overfor Aftenposten at den ønsker å sørge for at nettsidene til utenlandske spillselskaper i framtiden skal blokkeres. På fagspråket kalles det DNS-blokkering.

– DNS-blokkering vil sammen med de andre tiltakene gjøre det enda vanskeligere for utenlandske selskaper å operere i Norge, sier kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) til avisen.

Forslaget vil bli lagt fram for Stortinget til høsten. Reklame for utenlandske spillselskaper har i lang tid vært ulovlig i norsk idrett.