– Jeg ønsker å utfordre bedrifter og spesielt jokerbutikker om å stille lag under Tour de Senja. Dette vil skape en fin blest rundt løpet, sier Morten Eriksen ved Joker Skaland.

Identitet

I fjor var det tre syklister som syklet for Team Joker, alle med tilknytning til Skaland. I år blir det foreløpig fire, men de tar gjerne flere. Nå ønsker Eriksen flere jokerbutikker og andre bedrifter med i løpet, mest som en gimmick.

– Tour de Senja er et fantastisk flott tiltak som engasjerer mange og skaper entusiasme. Løpet er identitetsskapende for hele Senja.

Eriksen har tydelige kriterier for løperne som skal delta på hans lag og ønsker at flere følger de samme kriteriene.

– Alle på laget vårt har tilknytning til Skaland og det hadde vært artig hvis andre bedrifter får til det samme i sin bygd. Det skaper identitet og ekstra entusiasme, sier Eriksen.

Utfordres tilbake

Eriksen har kjøpt samme drakter som profflaget Joker Medina som gir en stilig effekt i det hele. Han oppfordrer de andre jokerbutikkene til å gjøre det samme. Tilskuerne vil neppe se et samlet jokerlag i årets ritt, for syklistene stiller nemlig i ulike løp og Eriksen forklarer at dette med drakter bare er for å skape entusiasme. Ingen av syklistene på Team Joker er ansatt på butikken.

Det andre bedriftslaget som stilte i fjor var Akvafarm AS i Bergsbotn. De gjør det litt annerledes enn Joker og de ansatte sykler selv.

– Det er de ansatte som sykler. Og vi skal slå syklistene til Team Joker, utfordrer daglig leder Odd Steinar Olsen.