– Mer ekstraordinært enn noen gang

I 2011 var første utgave av Norges Råeste Bakkeløp blitt en realitet. Syv år senere stiller hele syv supercars til start i løpet som virkelig har begynt å tiltrekke seg stor interesse, til og med utenfor Norges landegrenser.

ARRANGØRENE Den 8. utgaven av bakkeløpet arrangeres i 17. - 20. juli. Arrangørene håper på folkefest. Fra venstre: Hugo Karlstad, Petter Solberg, Jan Helge Nilssen og Per Christian Håveødegård.  Foto: Privat

sport

Lite visste leder og en av eierne av konseptet «Norges råeste bakkeløp», Jan Helge Nilssen, at idéen han fikk da han kjøpte hytte i Målselv Fjellandsby, skulle utvikle seg til å bli et bakkeløp av de mer sjeldne. Et løp som til og med tre ganger verdensmester Petter Solberg verdsetter høyt.


Fikk «kun» brukt halvparten av av bilens effekt i fjor:

Satte fyr på asfalten — lover mer show i år

Ole-Johnny Pettersen er kjent som mannen som lett kan sette fyr på asfalten med sin Chevrolet Camaro hvis han vil.

 

Fra idé til handling

– Kan du fortelle litt om hvordan det hele startet?

– Det hele begynte vel da jeg kjøpte hytte oppi fjellandsbyen. Jeg har holdt på med motorsport siden 1987, da spesielt bilcross og rallycross. Så fikk jeg plutselig en idé om at det hadde vært kult å arrangere et bakkeløp oppi her. Jeg videreformidlet dette til Kjell B. Johnsen og Osvald Ludvigsen, og de syntes dette var en spennende prosjekt som de ville være med på. Tross mye jobbing og engasjement, tok ting lang tid. Vi måtte holde diverse møter med Målselv fjellandsby, kommunen og hyttegrendelaget, og brukte lang tid på å informere om planene våre. Det var mange som kom til å bli berørt av prosjektet. Men i 2011 var mye på plass, og vi arrangerte den første utgaven av bakkeløpet, sier Nilssen.


Rask tannlege med ny bil i bakkeløpet

Hvilken allsidighet Werner Johansen kan vise til. På dagtid er han nå på sine modne dager tannlege, han har vært snekker og jobbet med tunnelarbeid. Han har bygget sitt eget hus — og har nå i garasjen plukket fra hverandre en Citroën som han stiller med i årets bakkeløp.

 

Tøft løp

– I starten hadde vi NAF motorsport i ryggen, men dette endret seg fra og med 2014, da KNA Troms tok over som arrangør (med Nilssen som leder), sier Nilssen.

– To år senere ringte Per Christian Håveødegåd og mente at dette måtte være noe av det tøffeste løpet han hadde hørt om i hele Norge. Han ble derfor med på prosjektet, og vi klarte gjennom hans store kontaktnettverk å hanke inn verdenskjente motorsportprofiler som Andreas Bakkerud, Henning Solberg og Martin Schanche til 2017-utgaven av løpet.

Ikke en dans på roser

Men det hele var langt i fra en dans på roser. For i 2017 var det bare såvidt at arrangørene klarte å unngå å måtte avlyse løpet, da det manglet over 250.000 kroner for å kunne arrangere. Heldigvis kom disse pengene inn i siste liten, og prosjektet kunne fortsette. Det var først i 2017 at det hele virkelig tok av. Da ble en ny mann med i styret.

– Jeg ble en del av dette prosjektet i det utviklinga bare eksploderte, sier Hugo Karlstad.

Han har vært med som arrangør i et par år nå, sammen med speaker Per Christian Håveødegård og leder Jan Helge Nilssen. Han forteller at det har vært veldig gøy å bevitne bakkeløpets utvikling, men at det har kostet.

– Dette er ikke noen jobb for de som liker å sove til langt utpå dag, sier Karlstad.

Han påpeker at det er mye jobb.

– Det er mye jobb, og ekstremt mye planlegging. Når bakkeløpet er slutt nå i juli, begynner vi ganske raskt å planlegge neste års bakkeløp igjen. Likevel må jeg få rette en takk til alle som har hjulpet til med dugnadsarbeid, samt sponsorer. Dette hadde ikke gått uten dem, sier han.


Før var den delebil — gjør debut i bakkeløpet:

– Spent på hvordan den fungerer under testing

De tre siste årene har Jens Møkleby brukt rundt tre tusen arbeidstimer og rundt 250.000 kroner i deler på sin Mercedes 190 fra 1991.

 

Kun begynnelsen

Han er glad for å kunne si at arbeidet høster frukter.

– Vi er forhåpentligvis kun i begynnelsen av stigen når det gjelder å lage gode arrangementer som folk liker. Vi snakker om å lage et mulig oppvisningsshow i Harstad, Tromsø eller Narvik. Det blir ikke med det første, men noe vi jobber med, sier en positiv og framtidsrettet Karlstad.

Arktisk strøk

På spørsmål om hvordan de arbeider med å gjøre konseptet kjent blant folk, svarer Nilssen følgende:

– Vi fokuserer mye på å markedsføre konseptet vårt. For litt siden var vi i Tierp i Sverige og så EM i dragracing. Her hadde vi flere møter med store aktører som syntes det var kult det vi holdt på med. Dette gjelder også for da vi var på VM i rallycross på Lånke. Mange av de vi har snakket med påpeker at vi burde spille på det arktiske strøket vårt. De mener det kan trigge folk til å komme. Alle er i hvert fall enige i at det ligger store muligheter framfor oss, sier Nilssen.

Ubeskrivelig

Karlstad er opptatt av å prøve å få folk til å forstå hvor stort det egentlig er at Petter Solberg velger Norges råeste bakkeløp som sitt siste løp på norsk jord.

– Det som skjer i år er så spesielt at jeg tror ikke folk er klar over det engang. At Petter Solberg, uten noe innflytelse fra vår side, har valgt å sette oss på lista over hvilke løp som skal bli hans siste i karrieren, det er vanskelig å beskrive.

Karlstad forteller at det ikke er hvilke som helst løp Solberg har valgt på lik linje med bakkeløpet.

– Det første er Goodwood Festival of Speed i Storbritannia og det andre er Gymkhana GRiD i Polen.

Førstnevnte sies å være et av bilsportens mest prestisjefulle arrangementer, mens det andre løpet er et storslagent showarrangement som millioner av mennesker ser liveoverført hvert år, sier Karlstad.

Tilleggsmomenter

Når det gjelder årets utgave av bakkeløpet, kunne Nilssen fortelle at de har utvidet programmet.

– I år har vi lagt til et par nye momenter. Det første er at vi tenker å få gjennomført en gymkkhana. Det er en konkurranseform der man skal kjøre en løype full av hinder på kortest mulig tid. Det kan innebære å sladde rundt en sving eller en tanks, og at man må innom ulike stasjoner for å få poeng. Dette er veldig populært og har stor underholdningsverdi. Det andre er at vi skal prøve å ta med oss motorsykler og snøscootere ut på dragracestripa, sier Nilssen.

Skriver historie

Ikke minst sies det at årets utgave er ekstra spesiell ut i fra hvilke biler som kommer.

– I årets utgave er det mange showbiler som kommer, og det er første gang i historien at syv supercars – de grommeste rallycrossbilene – stiller til start. Det har aldri skjedd før. Det at Petter Solberg igjen velger og stille til start setter vel bare kronen på verket. Derfor ønsker jeg at folk skal forstå at Norges råeste bakkeløp virkelig har blitt en alvorlig stor arrangør, og jeg håper at det kommer haugevis med publikum. Dette har tross alt utviklet seg til å bli en av Nord-Norges største «festivaler», sier Nilssen.

Karlstad er enig i Nilssens ord, og mener at skrittene tas i riktig retning.

– Vi ønsker å levere gode «events». Norges råeste bakkeløp skal være noe ekstraordinært. Og i år blir det mer ekstraordinært enn det noen gang har vært, avslutter Nilsen.

I 2020 feirer også bakkeløpet 10-årsjubileum.