– Hurtigruten går inn med frisk kapital i Klevenkonsernet. Dette vil sikre nye arbeidsplasser og videre vekst både ved Kleven-verftene og for norsk verftsindustri, skriver konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, i en pressemelding.

Kleven holder på med bygginga av hurtigruteskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. Det er snakk om hybriddrevne ekspedisjonsskip, som skal være leveringsklare i 2018 og 2019. I kontrakten er det opsjon på ytterligere to skip.

Investeringsselskap

Sammen med selskapets eiere, Petter A. Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, blir Hurtigruten største investor i et nyopprettet investeringsselskap, med en andel på litt over 40 prosent, opplyser Hurtigruten om.

- Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse. Nå går vi sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

På anbud

Samtidig som Hurtigruten investerer i ekspedisjonsskip, skal kontrakten for ferdselen langs kysten ut på anbud. Anbudet skulle egentlig lyses ut før sommeren, men det vil først lyses ut nå i høst, melder Bladet Vesterålen.

Utlysninga innebærer at andre selskap kan konkurrere om kystruta Hurtigruten har i dag. En mulig konsekvens av dette er at ruta deles opp mellom ulike rederi som trafikkerer kortere strekninger langs kysten.