Det er flere veier i Midt-Troms, både fylkesveier og kommunale veier som har et skrikende behov for oppgradering. Nå får en av det som flere bussjåfører klassifiserer som en av de værste veiene, en bedre oppgradering.

REAKSJONER Innbyggere oppgitt over tilstanden på veien skrev «Satans vei» for noen uker siden.

– Vi har kommet frem til at det blir et litt større tiltak som nå skal gjøres på fylkesvei 229 på Senja. Det er en strekning på vel fem kilometer og tilsammen skal entreprenør ligge fire kilometer bedre masse og nytt asfaltdekke, forklarer Prosjektleder for drift- og vedlikehold i Statens vegvesen, Knut Øvervoll.

Varig

Folkebladet har flere ganger omtalt veien både i forbindelse med frustrasjon hos de som bor langs veien og før sommeren, da skolebussen ikke vil kjøre på veien i frykt for å ødelegge bussene. Noe av diskusjonen har dreid seg om hvor vidt det hjelper å «lappe» eller legge ny asfalt uten å ordne god nok masse under. Det blir nå tatt tak i.

– Tiltaket som nå gjøres er å frese opp veien, så frakter vi en del masser vi har lagret i Finnfjordbotn og legger på et tykkere dekke asfalt enn det vi først skulle gjøre. Utfordringen er tungtransporten på denne veien. Det er et dilemma når veien er slik, skal vi da la det være grus eller tynt asfaltdekke på veien? Tiltaket vi gjør nå mener vi vil holde i en god del år. Den største forsjellen er at veien vil vare lengre når vi er ferdige, sier Øvervoll.

Risiko

Han forklarer videre at tiltaket ble oppjustert etter befaringer på stedet.

– Vi var på stedet og så at det ville kreves et større tiltak. Det første tiltaket så vi kunne bli ganske kortvarig, risikoen var for stor. Så i kommunikasjon med fylkekommunen kom vi frem til at dette var riktig tiltak, avslutter Øvervoll.

Finansiering

FINANSIERING Ivar B. Prestbakmo (Sp) forteller at ingen andre prosjekter er rammet av budsjettøkningen på fylkesveien.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), forteller at oppgraderingen lot seg gjøre grunnet en omdisponering innenfor årets budsjett.

– De 4,8 millionene er finansiert innenfor årets drift- og vedlikeholdsbudsjett ved omdisponering. Det har latt seg gjøre ved noe mindreforbruk på tunnelvedlikehold, i tillegg er det også noe mindre på dekkelegging, samt bruk av en liten avsatt reserve i budsjettet, sier Prestbakmo.

– Har kostnadsøkningen på denne veien ført til at andre veier i Midt-Troms nedprioritert?

– Det som skulle gjøres og som det var budsjettert for har kostet mindre enn først antatt. Det som var planlagt gjort, skal gjøres. Ekstratiltak på fylkesvei 229 gjøres ikke på bekostning av andre planlagte tiltak.

Budsjett

Prestbakmo forteller at de selvfølgelig skulle hatt et mye større drift- og vedlikeholdsbudsjett for hvert år.

– Det er regjering og stortingsflertall som bestemmer fylkeskommunens disponible rammer, og de er ikke i nærheten av å gjøre det mulig for oss å løse etterslepsutfordringene våre. Vi har 3.000 kilometer fylkesveg i Troms som jeg skulle ønske kunne gjort tiltak på, sier Prestbakmo.

BEDRE Prosjektleder for drift- og vedlikehold i Statens vegvesen, Knut Øvervoll, forteller at veien nå omsider skal bli bedre.

En av veiene som Folkebladet også har omtalt, er den dårlige fylkesveien i Vikadalen, ned til Vangsvik. Denne veien har ikke vært prioritert i år.

– Denne veien var ikke av de planlagte tiltakene innenfor årets drift- og vedlikeholdsbudsjett, men en av de mange som vi og Statens vegvesen gjerne skulle hatt på listen, avslutter han.