Kommunesammenslåinga gjør at kommunen får høyere samla inntekter enn hver for seg.

Med regionreformen kommer nytt inntektssystem, samt felles skatter og avgifter i hele kommunen, og en gjeld som gjelder hele kommunen.

Øker inntektene

Sammenligna med en situasjon hvor kommunene hadde stått hver for seg, øker Senja kommune de samla inntektene. I intensjonsavtalen mellom står det at økninga hadde tilsvart to millioner kroner ekstra i året, dersom sammenslåinga hadde blitt mellom Lenvik og Tranøy. Hvor stor summen blir med alle fire kommunene, er ikke klart per dags dato. I tillegg kommer et nytt tilskudd til kommuner som blir tyngdepunkt i sin region på seks millioner kroner.

På denne måten blir Senja kommune til - les saken her.

Inntektene til den nye kommunen trappes gradvis ned, etter kommunene er slått sammen. Kommunen vil få et basistilskudd over 15 år, som deretter trappes ned over fem år. Inndelingstilskuddet vil utgjøre 56 millioner kroner per år, og det vil dekke tapet av basis- og småkommunetilskuddene.

Det gis også tilskudd på drøye 60 millioner kroner i sammenslåingsstøtte.

Viktig med kontroll

Gjennom intensjonsavtalen forplikter kommunene seg til en fornuftig økonomistyring. Dette innebærer at de ikke skal gå med underskudd på driftsresultatet frem til 2020.

– Vi må gå inn i en ny kommune med grei økonomi. En kommune som ikke har økonomisk kontroll er umulig å utvikle skikkelig. I sammenslåingsprosessen vil jeg helt sikkert ha nær kontakt med kommuneadministrasjonene. Jeg vil være en sparrepartner, men jeg har ingen fullmakt til å gå inn dersom kommunene bryter intensjonsavtalen, sier prosjektleder for Senja kommune, Hogne Eidissen.

Gjeldsutfordringer

Målt i andel av driftsinntektene, kommer Lenvik inn i Senja kommune med høyest gjeldsnivå.

Slik skal han samle Senja til et rike - les saken her.

– Høy gjeld er alltid utfordrende, om man skal slås sammen eller ei. Vi har et historisk lavt rentenivå, og ingenting som tyder på at skal stige. Jo mer gjeldsbelasta du er, jo tyngre blir det når renteøkningen kommer. I all tid spiser også rentene av nedbetaling av den vanlige drifta, sier Eidissen.

Eiendomsskatt

Eiendomsskatten må være lik og ha samme beregningsgrunnlag for hele kommunen.

– Desentralisert etablering og bosetting skal favoriseres i praktiseringen av eiendomsskatt, står det i intensjonsavtalen, uten at det står hvordan dette kan gjennomføres i praksis.

Det foreslås også å søke om en overgangsfase på fem år, for å få klargjort nytt skattenivå og beregningsgrunnlag for den nye kommunen. Hvilket skattenivå kommunen vil havne på, vil behandles politisk av det nye kommunestyret.

Harmonisering

Sammenslåinga medfører at de kommunale avgiftene må harmoniseres. Avgiftene til vann, renovasjon og avløp (VAR), er lovpålagt å driftes etter selvkostnadprinsippet, som betyr at innbyggerne betaler hva tjenesten koster kommunen å tjene.

Intensjonsavtalen sier ikke noe om hvilket nivå avgiftene vil havne på. Per dags dato har Lenvik kommune klart lavest avgiftsnivå, mens Berg ligger i den andre enden. Da Lenvik blir den største parten, får kommunen sannsynligvis størst effekt på avgiftsnivået i Senja kommune.

Kontroll: God økonomisk styring er viktig for at Senja kommune skal få et godt utgangspunkt, sier Hogne Eidissen, som leder sammenslåingsprosessen før han blir rådmann i nykommunen. Foto: Fredrik Kampevoll Foto: Fredrik Kampevoll