– Vi har ikke opplevd konkret interesse for Finnsnes og Senja fra cruiseskipsrederiene. Hovedutfordringa for Finnsnes er kaiplass. Hurtigruten på nordgående løp blokkerer for de som vil legge til på Finnsnes i tida som er mest aktuell, sier Erik Joachimsen, som er direktør for Cruise Northern Norway & Svalbard (CNNS).

CNNS er en nettverksbedrift, som jobber med cruiseskipsrederienes aktiviteter i Nord-Norge.

Mellom to stoler

Plasseringa til Finnsnes gjør at byen på neset faller mellom to stoler.

– De mest besøkte destinasjonene våre er Lofoten, Tromsø Nordkapp og Svalbard. Det som er med de tre første, er at det er gunstig med en nattseilas mellom hver av dem, og det er steder med store havner. Finnsnes blir her litt midt imellom, sier Joachimsen, og skyter inn at Finnsnes kan bli et mål likhet med Harstad, Narvik og Alta.

Uansett hvor attraktivt Senja er som reisemål, hjelper det ikke uten infrastruktur rundt, forteller Joachimsen, og trekker frem Sortland, som har blitt et mål grunnet gunstige havneforhold.

En annen utfordring bransjen ser, er Gisundbrua som strekker seg 41 meter over havnivå på sitt høyeste.

– De største båtene går ikke under brua, slik at de må gå på rundt Kvaløya og yttersida av Senja. Små og middels store cruisebåter får riktignok plass under brua, sier Joachimsen.

Infrastruktur

Å frakte turistene direkte til yttersida, ligger per dags dato ikke i kortene. Løsninger, slik som i Geiranger, hvor passasjerene fraktes i land fra cruiseskipene som ligger i fjorden, anser CNNS som urealistisk.

– Cruiseskipsrederiene vil unngå dette. Skal dette være aktuelt, må det være en sterk attraksjon på land, sier han.

Manglende interesse fra cruiseskipsrederiene er en historie de kjenner igjen på land.

– Det har ikke vært noe etterspørsel i region fra cruiseskipsrederiene. Årsaken vet jeg ikke, men dette er en mulighet vi allerede lukter på, sier reiselivssjef for Visit Senja, Line Miriam Sandberg.

Å få til noe med rederiene, sier Sandberg er en møysommelig prosess.

– Dette er en form for turisme med ganske spesielle forhold rundt, der alt utenom utfluktene skjer ombord. Man må derfor tilrettelegge med tilbud på land. Vi jobber med å arrangere møter med rederiene gjennom Nordnorsk reiseliv, hvor vi ønsker å opprette en dialog rundt hvilke tilbud de ønsker. Dette er ikke gjort med bare en telefon. Tilbudene må være kvalitetssikra, med sikkerhet og drift hver dag hele året, sier Sandberg.

Nettverk

Hun ser også behov for dypvannskaier og infrastruktur rundt.

– Hvis vi får en dialog med cruiseselskapene, kan vi komme i dialog med om tilbud ganske fort. Vi håper å få på plass møter i høst, men dette er prosesser som tar lang tid. Cruiseselskapene legger allerede nå ut sine tilbud for neste år. Først sette bedriftene i stand til å ta mot og å lage tilbud. Her må det jobbes med pakketilbud, og hvordan man kan jobbe opp mot cruiseskip. Visit Senja er heldige som har organisasjoner som Visit Narvik i vårt nettverk, som kan bidra med erfaringer fra cruisetrafikk dit, avslutter hun.

Vil ha besøk

Både Lenvik kommune og Finnsnes Havn på Lundkaia, er interesserte i et giftemål med cruiseskipsrederiene. Kommunen løfter frem havna i Finnfjord som egna for cruisetrafikk. Det samme mener Per Hermod Lund om Lundkaia. Forespørslene uteblir likevel.

– Fra tid til annen får vi noen forespørsler, men det har ikke blitt noe særlig ut av det. Lundkaia er ei av de dypeste kaiene i områdene, er ISPS klassifisering, og har fornuftig prisnivå kontra Tromsø, sier Lund, som mener infrastrukturen som kreves finnes.

På land

Utfordringa mener Lund ligger på land.

– Skal cruiseskipene komme hit må vi har noe å tilby. Hvis 1.000 personer går i land på Finnsnes, hva skal de 1.000 personene gjøre? Cruiseskipene drar til Tromsø, Lofoten og Honningsvåg, fordi de har mer å tilby enn det som er ombord, sier han.

Å få skipene til å ligge lenge nok på land til å besøke områdene rundt, mener han krever noe spesielt.

– Det er ombord de tjener penger, men de må ha noen plasser og opplevelser å selge, sier han, og mener man ikke bør låse seg til å bare se på Senja for potensielle opplevelser de kan selge.

– Interessant

Også kommunen ønsker å få cruisetrafikk til Finnsnes.

– Etterspørselen til Lenvik Havn fra cruiseskip har ikke vært rare greiene. I kommunen har det ikke vært jobba noe målbevisst med å få inn cruisetrafikken, sier havnesjef i Lenvik, Bjørn Fredriksen, som sier utnyttelse av trafikken fra Hurtigruten har vært hovedfokus for kommune og Visit Senja.

–I prinsippet er cruisetrafikk veldig interessant. Senja har blitt en turistmagnet, og veksten har vært større enn selv de mest optimistiske hadde trodd, fortsetter han.

Begrensninger

Fredriksen ser klare begrensinger i dagens havnestruktur.

– I Finnfjord har vi dypthavn som kan benyttes. Nå vet jeg riktignok ikke hvor dypt alle disse skipene stikker. Skulle man gjøre noe med Finnfjord kreves det shuttlebuss, som per nå er et ubeskrevet blad. Finnfjord er heller ikke egna til å vise frem i dag. Her har vi en ambisjon og en pågående prosess med rydding og sanering av området, sier han.

Usannsynlig: Erik Joachimsen, som er direktør for Cruise Northern Norway & Svalbard (CNNS), sier cruiseskipsrederiene ikke har umiddelbare planer eller konkrete ønsker om å etablere Finnsnes og Senja som destinasjon. Foto: Privat
Ønska: Reiselivssjef for Visit Senja, Line Miriam Sandberg, sier cruiseskipsturisme er noe man sonderer mulighetene for. Foto: Vidar Bjørkli Foto: Vidar Bjørkli
INteressert: Per Hermod Lund mener Lundkaias dybde, prisnivå og ISPS-sertifisering bør gjøre den aktuell for cruiseskipene. I tillegg løfter han frem det nye havneregulativet til Lenvik, som sier det skal koste en krone for cruiseskip å legge til på kommunens havner. Foto: Amund Hansen Foto: Amund Hansen