Seniorrådgiver Jon Helge Vaeng ved Arbeidstilsynet på Finnsnes sendte onsdag et brev til Dyrøy kommune etter at Folkebladet skrev om saken.

Tar saken på alvor

Omfatter også Dyrøy

I saken kom det fram at Dyrøy kommune ikke har et eget pasientombud. Dette ønsker Odd Arvid Ryan, pasient- og brukerombud i Troms å utdype.

– Det er riktig at Dyrøy kommune ikke har et pasientombud. Men Troms har et pasient- og brukerombud som også omfatter Dyrøy kommune, klargjører Ryan.

I et informasjonsskriv fra Ryan kommer det fram at befolkningen i Midt-Troms har et ombud som kan gi hjelp, råd og veiledning og være deres talerør i saker som gjelder helse- og omsorgstjenester. Pasient- og brukerombudet i Troms skal arbeide for å ivareta pasienters og brukeres behov, interesser og rettssikkerhet overfor helse- og omsorgstjenestene i fylket. Disse oppgavene ivaretas gjennom råd og veiledning til pasienter og brukere, men også overfor pårørende og helsepersonell.

Råd, veiledning og bistand

– Pasient- og brukerombudet bistår pasienter og brukere på ulike måter: Mange trenger informasjon om rettigheter og om hva de kan forvente av helse- og omsorgstjenesten. Andre trenger råd og informasjon om hvordan de kan gå fram for å ta opp vanskelige spørsmål eller for å fremsette en klage. Noen kan trenge hjelp for å ta kontakt med kommune eller sykehus for å få tatt opp rettighetsspørsmål, og i den forbindelse kan vi delta på møter mellom pasient/bruker og tjenestested. Vårt mål er å løse saken på laveste nivå, men vi kan også hjelpe til med å fremsette klage overfor tjenestestedet eller til Fylkesmannen. I noen tilfeller gir vi også råd, veiledning og bistand i pasientskadesaker, skriver Ryan.

Følger pårørendes ønske

– Det er pasientens, brukerens og eventuelt pårørendes ønske som er førende for hvordan vi følger opp en sak. Vi innhenter alltid samtykke. Vår tjeneste er gratis og det er adgang til å henvende seg anonymt. Pasient- og brukerombudet skal bidra til å bedre kvaliteten i tjenestene og gjøre ombudsordningen kjent. Vi utgir en årsmelding med oversikt over aktuelle saker. Vi har også møter med tjenestedene hvor vi tar opp tema som kvaliteten i tjenestene og pasientsikkerhet. Vi stiller opp med foredrag og innlegg for brukerorganisasjoner, helse- og utdanningsinstitusjoner, skriver han.

Ombudet kan kontaktes på telefon, i brev, på e-post eller ved personlig oppmøte. Informasjon om ordningen finnes på helsenorge.no.

I flere år har pasienter ved sykehjemmet i Dyrøy bodd under kritikkverdige forhold på grunn av dårlig inneklima. Ventilasjonsanlegget i en del av bygget har vært ute av drift siden 2011. Foto: Trygve Grønning