Og tradisjonen tro har den nye båten fått navnet «Leif Helge». Skipper Hans Henriksen forteller at dette navnet har vært brukt på båter de siste 67 årene i Botnhamn, så det var naturlig at nybåten hans også har fått dette navnet.

Torsdag ettermiddag var det så offisiell båtdåp med kasting av flaske inn i båtsida, og med bløtkake og omvisning ombord til de som hadde møtt fram for å overvære begivenheten.

Ikke flere arbeidsplasser

Henriksen som også eier båten «Anne Sofie» sier om den nye millionsatsingen at det ikke tilbringer nye arbeidsplasser til bygda.

– Nei, vi blir det samme mannskapet som før. Den store forskjellen er at lastekapasiteten ombord i «Leif-Helge» blir det dobbelte av tidligere, med rundt 30 tonns kapasitet nå. Og så er det jo en helt annen komfort og andre fordeler som følger med en mer moderne båt.

– Både jeg og mannskapet ser fram til å komme oss på havet i denne flotte båten, sa Hans Henriksen til Folkebladet bare noen timer før dåpen på torsdag.

Og forteller at det er først på høsten at han og mannskapet tar båten ordentlig i bruk, da seikvoten skal fiskes opp.

- Det var her jeg hørte til

– Jeg fullførte skipperskolen og hadde egentlig planer om å skaffe meg en maritim yrkeskarriere. Slik ble det imidlertid ikke.

– Jeg følte at det var her ute på havet utenfor Senja jeg hørte til, sier 37-åringen som nå har hatt flere båter siden han startet opp som skipper ombord i sin første garnbåt.

Han har tidligere hatt en båt med samme navn som nybåten, og har i dag også båten «Anne Sofie» som han nå har planer om å selge.

Trenger ikke å fiske mer

Selv om nybåten koster 16,3 millioner kroner får, ikke skipperen dårlig nattesøvn av den grunn.

– Neida, det skal nok gå bra. Det er slik at vi ikke behøver å fiske opp noe mer fra havet med denne båten enn tidligere. Det å kunne ha de flotte forholdene ombord tror jeg betyr veldig mye, ikke bare for meg, men for alle tre som er ombord. Komforten ombord er jo så bra at vi har det nesten like bra her som hjemme i vår egen stue. Nå gleder vi oss alle tre til å bruke nybåten ute på feltet under vinterfisket.

Skipper Henriksen sier at det å kunne laste båten med opp til 30 tonn vil være en kjempefordel for en båt som har opptil 6-7 timers gange ut til de fiskefeltene som ligger lengst unna.

Sov på skift på hjemturen

Han forteller at det var han og Petter Paulsen som var nede og hentet båten ved Skogsøy båtbyggeri i Mandal.

– Vi gikk stort sett i ett nordover, og hadde flott vær hele veien. Turen tok rundt fire og et halvt døgn, og vi skiftet om å føre båten og sove inn i mellom.

bygdas nye stolthet: Her ligger den nye garnbåten ved kai i Botnhamn.I høst drar den ut på seifiske.