Rektor ved Vikstranda skole, Ulf Fredriksen, kjører selv på den hullete veien hver dag.

– Den er jo totalt ødelagt. Det er fullt av dype hull hvor asfalten har sprukket og falt bort, sier han, og legger til:

Fredriksen ønsker vanligvis ikke å stille opp i noe «hylekor», men dette mener han er på grensen.

– Jeg tenker på alle barna som kommer her hver dag, og alle som pendler fra Finnsnes.

Som rektor får Fredriksen stadig høre at både elever og foreldre er oppgitt over veien.

– Ungene kommer til meg og forteller om risting i bussen hele veien fra krysset øverst i dalen og ned til skolen. Det er klart det er ubehagelig, sier Fredriksen.

– Skjer aldri noe

– Jeg har selv fått ødelagt to aluminiumsfelger her, så det blir jo kostbart i lengden, sier Tranøy-ordfører Jan Fredrik Jenssen, som deler frustrasjonen over veien med innbyggerne.

– Dette er helt håpløst. Det er så galt at man risikerer bilen og nesten helsa, sier han.

Ordføreren har forsøkt å snakke med både Stetens vegvesen og fylkesråden for å få gjort noe med problemet.

– Men det kommer ikke opp på prioriteringslista hos vegvesenet, fordi de påstår det ikke går nok næringstrafikk her.

Ordføreren og innbyggerne er i ferd med å miste tålmdigheten.

– For oss er dette i ferd med å bli latterlig. Fylkesråden har sagt til meg at man skal forsøke å gjøre noe, men det skjer jo aldri.

– Er det akseptabelt å ha en slik inngangsport til bygda?

– Nei, overhodet ikke. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å mase på de som har makta. Og det gjør jeg, sier Jenssen.

Etterslep på 40 år

Det kreves imidlertid ingen fullrestaurering av veien, mener Jenssen.

– Reparasjon av i hvert fall de tre verste områdene hadde jeg akseptert. Hvis man graver ut og skifter asfalten der er mye gjort, sier han.

Fylkesråd for miljø og samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, var ikke tilgjengelig på telefon igår, men svarte Folkebladet på SMS.

– Etterslepet på fylkesveg i Troms er på 6-8 milliarder kroner, det vil si at at behovet er langt større enn våre rammer fra staten.

Troms har etterslepsutfordringer på nærmere 40 år, skriver Prestbakmo videre.

– Det er uakseptabelt. Derfor er landets fylkeskommuner samstemt i krav om at det må tas et tiårig ekstraordinært vedlikeholdsløft for fylkesveiene med betydelig antall milliarder nå.

Ordfører i Tranøy, Jan Fredrik Jenssen, maser på både fylkesråden og Vegvesenet for å få gjort noe med vegen. Foto: Petter Egge
Fylkesråd for miljø og samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo. Foto: Trond Tomassen