Tunheim frykter at noe alvorlig skjer om ikke veien blir utbedret.

– Direkte utover pasienter

– Veien har jo blitt umulig å kjøre. Vi under 50 kilometer per time flere steder. Dette går jo direkte utover pasientene, de må ligge å riste hele veien. Det er slett ikke behagelig å ligge bak i en båre. Du kan jo tenke deg hvordan dette er om det for eksempel er snakk om bruddskader. Det er direkte helsefarlig, og det kan gå liv om det ikke blir bedre, sier han.

Det er ikke første gang Tunheim står fram i slike saker.

– Hva tenker du om at du må si fra på denne måten?

– Jeg lurer selvfølgelig på om det blir tatt på alvor fra myndighetenes side. Jeg mener det er veldig viktig å si fra. Det er utrolig trist om det skulle gå med liv fordi veiene er så dårlige, sier Tunheim.

– Svært alvorlig

Tunheim forteller at ambulansen under utrykning normalt bruker 12–15 minutter til Tennevoll i Lavangen. Han anslår at de med dagens veistandard må bruke 20–25 minutter.

Ødelegger biler

– Bilene blir jo ødelagt på denne veien. Med motorsykkel tør jeg ikke kjøre over til Lavangen. Og nå kommer det snart bilturister og folk på motorsykler som ikke er kjent. Jeg er redd det kan skje alvorlige ulykker slik det er nå, sier han.

– Deler av E6 er jo også ille. Vi ser at der de skal asfaltere at de freser opp veien og legger grus. Så tar det en måned før de kommer for å asfaltere. Dette er farlig, det kan være dødsfeller. Og det hjelper lite at det er skilta. Det virker som det er utrolig dårlig planlegging, sier han.

Har ikke store nok rammer

Ifølge fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) er hovedproblemet at behovet er langt større enn rammene.

– På fylkesvei 84 skal det legges noe asfalt. Jeg har ikke detaljene i her jeg er nå, men mener det var snakk om syv kilometer, sier han.

Ønsker ekstraordinære midler

– KS har vurdert det årlige behovet for fylkeskommunene når det gjelder drift og vedlikehold til å være halvannen milliard kroner mer enn hva en får i dag. Dette er tatt opp med regjering og storting, også i forbindelse med Nasjonal transportplan. Opposisjonen fremma et forslag i Stortinget om å få på plass ei ekstraordinær etterslepsramme til fylkeskommunene over 10 år som dessverre ikke ble vedtatt. Både fylkesvei 84 og andre strekninger som er enda verre er utfordringene mye større enn hva vi har økonomiske rammer til, sier han.

Ved Hesjevika i Lavangen er fylkesvei 84 gått helt i oppløsning. Foto: Morten Dokka