Solum har en kardional hjertesykdom som har ført til han har fått en innoperert hjertestarter. Alene hjemme 20. mai opplevde han et hjertestans,

– Jeg våknet opp og viste med en gang hva jeg hadde vært igjennom. Jeg har opplevd dette flere ganger før. Klokken 22.50 ringte jeg til legevakten, forklarte min helsehistorikk og hva som hadde skjedd. Jeg fikk til svar at legen var opptatt og skulle ringe tilbake. Deretter måtte jeg ringe på ny etter tre kvarter da jeg ikke hadde hørt noe. Jeg får beskjed at de skal sende transport, men dette blir glemt. Først rundt cirka 01.45 kommer det en taxi og en time etterpå blir jeg sendt i ambulanse fra Finnsnes til Tromsø. Å oppleve noe slikt er rett og slett forferdelig, sier Solum.

Han reagerer på at legevakten ikke sendte ambulanse med en gang han fortalte hva som hadde skjedd.

– Jeg synes at det er helt uholdbart at det tar så lang tid før det i det hele tatt kommer en transport. Det burde ikke gå an. Det er for dårlig, rett og slett. Videre er det problematisk at det ikke kommer en ambulanse da jeg er kjent med at hjertepasienter skal behandles med den største forsiktighet, altså kjøres i ambulanse, poengterer Solum.

Hendelse

Når han kommer til endelig kommer til Universitetssykehuset i Tromsø, skjer det en hendelse.

– Det skjer et scenario som kunne ha resultert i en liten rubrikkannonse i avisen, hadde det startet før jeg kom til Tromsø. Helhetlig har jeg hatt oddsen på min side, men det er klart at dette gir ettertanke. Det kunne ha gått riktig galt på grunn av sommel.

Distriktene

Han synes det ikke er rett at han skal sitte i en bygd utenfor sentrum og måtte være redd for ikke å få den riktige behandlingen når han ringer inn til legevakten.

– Sykebilene som står to mil unna, rykket ikke ut, det synes jeg er bekymringsverdig. Jeg ønsker å få dette belyst slik at dette kan ha en preventiv virkning for meg og andre pasienter i fremtiden. Historien kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan lære ut av den.

Akutt respons

Medisinfaglig ansvarlig ved Finnsnes interkommunale legevakt, Aslak Hovda Lien, sier han ikke kjenner til denne hendelsen, men at på generell basis sendes ut ambulanse ved mistanke om hjertestans.

– En slik melding utløser en akutt respons. Det betyr at ambulanse sendes ut, fortrinnsvis med lege med på utrykningen, sier Hovda Lien.

Han innrømmer at de av og til gjør feil og at det er viktig å lære av disse.

– Vi ser at vi av og til gjør feil. Det er ikke alltid gitt på telefon hva som feiler pasienten og da skal tvilen komme pasienten til gode. Når vi gjør feil er det viktig å lære av disse. Derfor er det ønskelig at pasienter som opplever at noe ikke fungere slik de hadde forventet, gir tilbakemelding på det, sier han.

Følge opp

Videre sier Hovda Lien at han anbefaler Solum å ta kontakt.

– Jeg anbefaler pasienten å ta kontakt med legevakta, slik at vi kan gå inn i journalen og se hva som har skjedd. Eventuelt kan pasienten skrive en formell klage, enten til legevakten direkte eller til fylkesmannens helseavdeling. Rutinene er klare, og dette er en sak vi ønsker å følge opp.

Fire timer etter første samtale, ankom Solum legevakta på Finnsnes. Foto: Carina Hanssen
Medisinfaglig ansvarlig ved Finnsnes interkommunale legevakt, Aslak Hovda Lien, sier at det ved mistanke om et hjertestans, skal det utlyse en akutt respons. Foto: Trond Sandnes