Dette er noe man ikke akter å la gå upåaktet hen. Skolen inviterer derfor til et markeringsarrangement i Kunnskapsparken på Finnsnes torsdag 8. juni. Arrangementet har fri inngang og er åpen for alle som ønsker å komme.

UNDERHOLDER Tidligere elev, sopranen og musikkpedagogen Anne-Lise Sollied underholder med musikalske innslag på markeringen.

– Programmet for markeringen er lagt til auditoriet, mens den enkle bevertningen etterpå vil foregå i foajeen i Kunnskapsparken, forklarer rektor Stein Erik Svendsen ved Senja videregående skole i Finnfjordbotn.

Det er rektoren selv som tar seg av velkomsthilsenen etter at «Haitijentene», som består av tre elever på IB-linjen, har åpnet den kulturelle delen av programmet.

Medvirker

I programmet ellers medvirker blant annet sopranen og musikkpedagogen Anne-Lise Sollied sammen med pianist Sergej Osadchuk og Lillian Anderssen med musikalske innslag. Sollied er tidligere elev ved skolen, mens Anderssen for tiden er elev på IB-linjen. Kvelden konferansier er Kaisa Anna Wulff Sæther, som avsluttet sitt elevforhold ved samme skole med høyeste karakterene noensinne på IB-linjen i Nord-Norge.

SAMARBEID Tidligere elev og Haiti-sjef Ingvill Konradsen Ceide, har et godt samarbeid med Senja videregående skole i Finnfjordbotn.

Ellers skal Nils Vidar Vambheim ved Senter for fredsstudier ha et innlegg. Det vil også bli en presentasjon av IB-tilbudet og hilsener fra skolesamarbeidspartnere og næringsliv. Fylkesråd for utdanning, Roar Sollied, avslutter programmet i auditoriet. For anledningen er også spesielle gjester invitert. Kunstnerisk tilrettelegger for programmet er Odd-Halvdan Jakobsen.

IB-linjen

IB er en forkortlese for International Baccalaureate, som både gir generell og spesiell studiekompetanse. Alle som fullfører den med nødvendig karaktertildeling har tilgang til universitetutdanning både i Norge og utlandet.

– All undervisning på IB-linjen foregår på engelsk etter internasjonale anerkjente lærerplaner. Det er færre fag og større faglig fordypning i dem enn i vanlig videregående utdanning, og både det å kunne arbeide selvstendig og det å kunne samarbeide vektlegges. Med en slik internasjonal utdanning står elevene sterkere til for eksempel å fortsette sine studier i andre land, forklarer avdelingsleder ved IB-linjen, Vivian Jakobsen.

– Er det noen rød tråd i hvilke yrker elever på IB-linjen ender i?

– Det er ikke noen rød tråd når det gjelder hvilke yrker våre elever til slutt velger. Det man vet er at det sitter mange personer i toppstillinger rundt omkring i verden som har valgt IB-linjen, svarer Stein Erik Svendsen.

Fortrekker IB

Blant elevene som går på IB-linjen nå er Erling Stangnes.

KONFERANSIER Tidligere IB-elev Kaisa Anna Wulff Sæther er kveldens konferansier.

– Jeg valgte denne linjen fordi jeg mener den er bedre enn den norske. På vanlig videregående må man ta eksamen i fag hvert år, mens man på IB har to skoleår på seg til å forberede eksamen. Jeg foretrekker også et opplegg der man kan fordype seg mer i fagene, og der det også er rom for fos oss elever å sette et kritisk søkelys på dem, sier Stangnes.

– Jeg ville prøve noe nytt, og leste om IB-linjen i Finnfjordbotn. Foreldrene mine var enig, så her er jeg, forklarer medelev Danny Blair, som har en foreldre fra Norge en fra Brasil.