Steinfjordtunnelen ligger på Fylkesvei 862 mellom Skaland og Steinfjord i Berg kommune. Etter at Steinfjordtunnelen gjennomgikk en oppgradering i fjor, er det ikke lenger plass til Nergårds vogntog i tunnelen.

– Det er en skandale at Statens vegvesen har klart å stenge tunnellen for større kjøretøy. Vi kjører fisk fra Gryllefjord, til Senjahopen og tilbake. Den korteste veien til yttersia har vært gjennom Steinfjordtunnellen, nå må vi kjøre rundt via Silsand, en omkjøring på syv mil. Det at de ikke har klart å fikse dette er helt utrolig, fortviler Tommy Torvanger, konsernsjef i Nergård AS.

Ekstra belastning

Han sier til Folkebladet at han synes det er på tide at Statens vegvesen får ut fingeren.

– Dette er en ekstra belastning på veinettet på Senja, en ekstra belastning miljømessig, det er tross alt snakk om syv mil ekstra hver vei.

– Har dere hatt en kostnadsøking som konsekvens av omkjøringen?

– Ja, det er et betydelig beløp. Det går mange biler ut fra Senjahopen og Gryllefjord i løpet av et år, tunnelproblematikken har ført til tapt tid og kostander. Jeg har ikke et konkret beløp i dag, men jeg har bedt om å få et tall. Det øker jo for hver dag, men vi skal lage et oversikt første kvartal, sier Torvanger.

Heldig

Han sier de er heldig som ikke har vært hindret av andre trafikkale utfordringer på strekningen de må gjøre omkjøring på.

– Det er jo et skredutsatt område og vi har vært heldige i år med at det ikke har vært ras i Medfjorden, slik det har vært tidligere år. Vi ar forsøkt å slippe luft ut av dekkene bare slik at vi kunne passere i Steinfjordtunnellen, men slik kan en ikke gjøre flere ganger hver dag. Det er utrolig viktig at tunnellen blir åpen også for tungtrafikk, avslutter Torvanger.