Nyheten har fått flere positive reaksjoner blant politikere og næringslivsaktører i Midt-Troms.

Anton Hauan, leder i Naturvernforbundet i Tromsø, mener imidlertid at direkteruten mellom Bardufoss og Tromsø er totalt unødvendig. Det skriver Tromsø-avisa Nordlys.

– Vi synes det er totalt unødvendig med en flyrute som er så kort. Det på en strekning som er veldig godt dekket med buss. Vi skjønner ikke vitsen med ruta, sier Hauan til Nordlys.

Økning av utslipp

Naturvernforbundet mener, ifølge egne beregninger, at flyruten vil føre til en økning i klimagassutslipp.

– Å fly vil gi utslipp på over 20 ganger mer Co₂ enn den tilsvarende reisen med buss, mener Hauan.

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll, avviser beregningene til Naturvernforbundet og mener utslippene er betydelig lavere.

– Vi i Widerøe tar miljøutfordringen på alvor og er veldig tydelig på at flybrandsjen må ta sin del av miljøansvaret. Derfor har vi byttet motorer på våre DH8-100 serie slik at disse kan benytte biodrivstoff, sier Brandvoll til Nordlys.

– Klimaproblem

Naturvernforbundet mener i sine beregninger at en kun vil spare 48 minutter på å reise med fly kontra buss.

– Vi har et klimaproblem. Vi trenger å fly mindre og benytte oss mer av kollektivreiser. Flytrafikken i Norge øker og er det største utslippsproblemet i Norge, sier Hauan til avisen.

Han mener selv de små flyturene må kuttes for å få ned klimautslippene.

Widerøe peker imidlertid på at ruta mellom Bardufoss og Tromsø er beregnet på de som skal reise videre i landet.

– Den sparer tid og sørger for god korrepsondanse inn og ut av Finnmark, kveldsflyet fra Oslo slik at de som jobber og bor på Bardufoss kan få flere alternativer til å komme seg hjem fra Oslo på ettermiddagen/kvelden, sier Brandvoll.