Begge tunnelene har lenge vært ansett som verstinger når det gjelder sikkerhet og framkommelighet. Likevel har ingen tiltak blitt satt i verk i Ørnfjordtunnelen og Fjordgårdtunnelen i Lenvik kommune. Og samtidig som tida renner ut i sand blir tilstanden på de to tunnelene stadig forverret.

Ap-politiker Aleksander Uteng, som sjøl bor i Fjordgård, forteller om en illevarslende situasjon.

– Det faller isblokker ned fra taker, og det er matter i taket som er begynt å løsne. Det er så enkelt som at hvis en isblokk faller ned på en bil, så har vi en alvorlig situasjon, sier Uteng.

Befolkning og næringsliv i Fjordgård har lenge vært vant til den dårlige tunnelstandardem. Ap-politikeren legger imidlertid ikke skjul på at forholdene nå har utviklet seg til et uholdbart nivå.

– Når isblokker begynner å falle ned synes jeg det har gått for langt.

Etterlyser svar

I desember i fjor forfattet Uteng en uttalelse som gikk på forholdene i Fjordgårdtunnelen- og Ørnfjordtunnelen. I denne pekte han blant annet på hvordan tunnelene i dag ikke tilfresstiller dagens krav til sikerhet, og hvordan brannvesenet har uttalt at en hendelse i disse tunnelanleggene ikke vil kunne løses på grunn av manglende ventilasjon, fremkommelighet og kommunikasjon. Det ble også påpekt at Statens Vegvesen har utpekt tunnelsystemet som verstingen når det gjelder brannsikkerhet. I uttalelsen ble det også bedt om å prioritere utbedring av Fjordgårdtunnelen- og Øyfjordtunnelen til dagens standard.

– Hele Lenvik kommunestyre stilte seg bak dette, noe jeg er veldig fornøyd med. Vanlig kotyme er jo at man får svar på en slik uttalelse, men selv om det har gått tre måneder har vi ennå ikke hørt noe, sier Uteng.

Konfronterer uttalelse

I en artikkel i Tromsø-avisa Nordlys om nettopp Fjordgårdtunnelen- og Ørnfjordtunnelen i februar 2015 uttalte fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, at tilstanden i tunnelsystemet er under enhver kritikk. Han sa også at fjordgårdfolket neppe trengte å vente i fem år før noe kom til å skje med tunnelene. Det er en uttalelse Uteng har lagt seg på minne.

– Derfor vil jeg etterlyse at de nå kommer på banen og forteller hvilke planer de har for tunnelene. Noe må i hvert fall gjøres før tunnelene er så dårlige at de rett og slett må stenges, poengterer Uteng.

Det er ikke hemskoet den dårlige tunneltilstanden påfører lokalbefolkninga han er opptatt av, men også ulempene det fører med seg for næringslivet.

– Tunnelene er flaskehalser for industri og næringsliv, og i tilleg har turismen eksplodert de siste årene – til tider er det sirkus. Fjordgård ligger også midt i smørøyet med tanke på vekst, og jeg vil tro at det innen en tiårsperiode er ganske stor økning innen industrien her. Det fordrer imidlertid at tunnelene fikses opp, at de gjøres bredere og at vi får bukt med isproblematikken, understreker Uteng.

– Tiltak nødvendig

Lenvik-ordfører Geir-Inge Sivertsen (H) har ingen problemer med å stille seg bak Utengs bekymringer vedrørende Fjordgårdtunnelen- og Ørnfjordtunnelen.

– Selv om jeg har sett mye dårlig tunnel, er dette noe av den dårligste tunnelstandarden jeg har sett noen gang. Det er ikke noe problem i å være enig i at tiltak er nødvendig her, sier Sivertsen.

Samtidig er han klar over at det er mange tunneler rundt om som ikke oppfyller dagens krav til standard.

– Det er nok fylkesråden for samferdsel også smertelig klar over. Jeg er derfor spent på hva svaret blir på uttalelsen fra Lenvik, selv om jeg har en klar fornemmelse om hva det kommer til å bli – nemlig at tunnelsystemet per dags dato ikke er på noen prioriterte lister, sier ordføreren.

– Ingenting til de to tunnelene

Det opplyser fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

– I forhold til Øyfjordtunnelen- og Fjordgårdtunnelen er det ikke større investeringstiltak der i 2017. Vi må først gjøre oss ferdige der vi allerede er i gang, skriver Prestbakmo i en tekstmelding til Folkebladet.

Han viser til at fylkeskommunen i år bruker investeringsmidler på et par andre tunneler på Senja, samt noen andre i fylket.

– 30 millioner kroner bruker vi. Det er summen som fylkestinget i budsjettbehandlingen i desember hadde mulighet til å prioritere.

Prestbakmo erkjenner at han for to år siden uttalte at fjordgårdfolket neppe skulle trenge vente i fem år på at noe skulle skje med tunnelene.

– Kommende år vil vi følge opp innenfor tilgjengelige investeringsmidler med prioritering av ytterligere tunneltiltak. Mindre tiltak før dette søkes løst innenfor årlig drift og vedlikehold gjennom vår vegadministrasjon Statens Vegvesen, opplyser Prestbakmo.

Når det gjelder tunneluttalelsen fra Lenvik kommune som det fra fylket ikke er gitt noe svar på, svarer Prestbakmo dette:

– Det er slik at vi får inn ganske mange uttalelser. Uttalelsene tar vi med oss i de sammenhenger de hører med, det være seg budsjett- og økonomiplanbehandling, handlingsplan for fylkesveg, regional transportplan og så videre.

SVAR: Aleksander Uteng (Ap) vil ha svar på hvilke planer som foreligger for tunnelsystemet utenfor Fjordgård. Foto: Maria Holm Simonsen
KOMMENDE: Større tiltak i Øyfjordtunnelen- og Fjordgårdtunnelen vil bli vurdert kommende år, opplyser fylkesråd for miljø og samferdsel, Ivar B. Prestbakmo. Foto: Morten Dokka