EiendomsMegler 1 Nord-Norge og FINN har inngått et samarbeid og utviklet en ny databasert løsning som skal sikte seg inn mot bestemte kundegrupper og interessenter på boligmarkedet i Finnsnes.

–Det er jo for at vi skal kutte ned på den tiden annonsene ligger ute og få spisset markedsføringen direkte mot de kundene som er aktuell i stedet for å spre dem, sier daglig leder for EiendomsMegler 1 Nord-Norge på Finnsnes, Halgeir Johannessen.

Markedspakke

Den databaserte løsningen er en markedspakke som kalles “Effekt”. Tidsperioden for boligannonser for Finnsnes på FINN er vesentlig større i forhold til snittet for Troms fylke. Hele 53 dager ligger annonsene ute før boligene blir solgt. Det er 20 dager lenger enn snittet.

– Det har jo litt med tilbud og etterspørsel å gjøre. At man finner den rette boligen. Nå har det jo i en periode vært litt labert med boliger ute, så det har ikke vært så mye som er til salgs i den siste perioden, men det handler jo om å treffe den rette kjøperen slik at de finner den rette boligen, fortsetter Johannessen.

Tallene for tidsperioden for boligannonser i Troms blir påvirket av nabobyer som Tromsø og Harstad. Med stort volum har de stor innvirkning på tallene og snittet for Troms.

– Tromsø og Harstad er jo litt mer pressområder enn her, så det har jo en sammenheng, forteller han videre.

Oppsøker kunden

Den databaserte løsningen skal hjelpe EiendomsMegler 1 Nord-Norge på Finnsnes å oppsøke kunden i stedet for at kunden selv skal gå på nettet for å søke etter bolig.

– Denne markedsføringene går ut på at vi er inne på Finn og har analysert hvilke kunder det er og hva de leter etter. Dersom de ikke har vært inne og sett annonsen, får de en mail fra FINN om at disse boligene er til salgs. Dersom de har vært inne og søkt på for eksempel noe i Målselv Fjellandsby, skal det dukke opp på skjermen der de er, om de er på stranden i spania eller hvor det måtte være, fortsetter Johannessen.

De første

EiendomsMegler 1 Nord-Norge er det eneste firmaet i landet som har inngått et slikt samarbeid med FINN. Johannessen tror “Effekt” vil hjelpe dem med problematikken rundt boligannonser på Finnsnes fremover.

– Finnsnes er jo en plass i vekst, vi har tro på boligmarkedet her og vi ser jo at det bygges veldig mye og det vil jo også komme flere eneboliger til salgs. Kundene skal ihvertfall få informasjon om produktet og vi har jo har jo en tanke om at tidsperioden på 53 dager skal gå ned etter dette slik at vi når ut til alle med en gang og at annonsen går ut før visningen, avslutter han.